واتراستاپ هیدروفیلی چیست | قیمت

واتراستاپ هیدروفیلی

قبل از صحبت درباره واتراستاپ هیدروفیلی  Hydrophilic waterstop ، ابتدا باید بدانید واتراستاپ چیست و چه کاربردهایی دارد.

 

واتراستاپ چیست؟

 

قطعه ای جانبی یا به عبارتی  نواری آب بند است که در صنعت ساخت و ساز و ساخت انواع سازه های سیمانی به کار می رود. در واقع این محصول برای عایق نمودن و آب بندی مکان هایی که در معرض آب است و روزنه ها و شکاف های اجرایی و انبساطی هیدرولیکی که در ملات های مسلح و غیر مسلح ایجاد می گردد را در برابر نفوذ آب و سایر مایعات ایمن می کند.

در نقاطی که قطع بتن اتفاق می افتد برای محافظت از سازه در برابر نفوذ آب از این محصول استفاده می شود. اگردرزها و شکاف های ایجاد شده در زمان عملیات اجرای بتن ریزی اتفاق افتاده باشد یا به عبارتی درز های اجرایی در سطح کار باشد برای آب بند نمودن آن ازواتراستاپ های تخت و اگر درزهای ایجاد شده انبساطی باشد از نوع حفره دار آن باید استفاده نمود. اینکه از چه جنسی استفاده نمائیم به هر سازه و مرتفع نمودن هدف مورد نظر در آن عملیات بستگی دارد. واتراستاپ ها مسافت حرکت و جابه جایی مایعات را طولانی تر می نمایند تا از ورود آنها به داخل شکاف ها ممانعت می کنند.

قیمت واتراستاپ

 

انواع واتراستاپ ها

 

واتراستاپ PVC

 

واتراستاپ pvc با توجه به نوع مفصل که آیا متحرک است یا نه، این نوع در اندازه ها و اشکال متنوع موجود است.

 

واتراستاپ بنتونیتی

 

واتراستاپ بنتونیتی محصولی با قابلیت بالای ارتجاعی و افزایش حجم

قیمت واتراستاپ بنتونیتی

 

واتراستاپ هیدروفیلی

 

همانگونه که قبلا نیز اشاره کردیم درزهای ایجاد شده در سطوح سیمانی دو نوع هستند. روزنه های ثابت و روزنه های حرکتی

 

درزهای ثابت در اثر عواملی مانند قطع بتن ریزی و ….. ایجاد می شود که برای آب بند نمودن آنها از واتراستاپ پروفیلی استفاده می شود. درزهای متحرک نیز که برای عایق نمودن آنها از واتراستاپ های مکانیکی استفاده می شود.

قیمت واتراستاپ هیدروفیلی

واتراستاپ هیدروفیلی ( Hydrophilic waterstop)را بهتر بشناسیم

 

واتراستاپ هیدروفیلی نوار آب بند  پیشرفته ای است که ازجنس پلاستیک TPE  تولید می شود که در آب بند نمودن درزهای گوناگون از آنها بهره می بریم. این محصول از نوع منبسط شونده می باشد و نام دیگر آن اکرلیکی است. بعد از اینکه این محصول با آب تماس پیدا می کند افزایش حجم زیادی میدهد. در واقع بعد از حدود دو هفته از اولین برخورد این محصول با آب شاهد افزایش حجمی برابر با ۴۰۰ درصد خواهیم بود. در واقع یعنی افزایش حجمی ۵ برابری اتفاق خواهد افتاد. این افزایش حجم در صورتی که با آب باران باشد حدود ۵۰۰  برابر می باشد. در واقع این محصول در مقابل تغییرات جوی و آب و هوایی مقاومت بالایی دارد.

(پیشنهادی)  واتر استاپ تخت pvc

این آب بند ها برای ممانعت از نفوذ آب و سایر مایعات از روزنه ها و درزهای اجرایی، نقاط قطع ملات سیمانی و روزنه های انبساطی استفاده می گردد و با توجه به نقطه ی مورد کاربرد، فشار سیال و اندازه و ظاهر آن متغییر است. رشته های واتراستاپ هیدروفیلی بر اساس لاستیک ولکانیزه نشده می باشد و درراستای آب بندی و عایق روزنه های اجرایی استفاده می شود.

این فراورده زمانی که با آب تماس داشته باشد به حجم آنها اضافه می شودو بعد از ۱۴ روز نزدیک به ۸۰۰ درصد افزایش وزن خواهد داشت. در واقع ۶ ساعت بعد از رخنه آب در آنها افزایش حجم شروع خواهد شد. این نوع از آب بندها در واقع لاستیک ساختگی و مصنوعی می باشند که در زمان برخورد با آب به صورت تنظیم شده و کنترل وار با خصوصیت افزایش حجم از رخنه آب در روزنه های اجرایی ممانعت می نمایند و فعالیت های خود را در دوره های متناوب تر و خشک شدن انجام می دهند و خاصیت خود را حفظ می کنند.

واتراستاپ هیدروفیلی با توان منبسط شوندگی در بین دو لایه ملات سیمانی یعنی بتن قدیمی و بتن جدید نصب می شود با هدف عایق و آب بند کردن روزنه ها و شکاف های ایجاد شده که در زمان اجرای عملیات بتن ریزی به وجود آمده است. در این شرایط قبل از عملیات نصب نیازی به تعیین نمودن و تقسیم بندی نقاط درزهای اجرایی نیست. نصب اصولی و درست واتراستاپ هیدروفیلی در محل اتصال یکی از اصول کلیدی و مهم است چون درصد تغییر و جا به جا نمودن آن را در زمان عملیات بتن ریزی پائین می آورد و احتمال تماس با آب های تجمع یافته در درزها را بالا می برد.

همانگونه که قبلا اشاره نمودیم منبسط شدن و افزایش حجم این محصول بعد از تماس با آب کم کم شروع می شود پس با توجه به این موارد واتراستاپ هیدروفیلی باید قبل از عملیات ملات ریزی جدید ( ملات ریزی ثانویه) نصب گردد. با این کار احتمال منبسط شدن آن قبل از زمان مناسب  به دلیل اینکه در تماس با رطوبت و نم بوده است را کاهش میدهد و این راهکاری در راستای افزایش بهره وری و کارایی محصول است. در بعضی مواقع آب بندها قبل از ملات ریزی به درستی و در مکان مناسب نصب می شود اما به دلیل وجود برخی شرایط در اجرای سازه مجریان عملیات، مجبور به توقف بتن ریزی ثانویه می شوند در این زمان ها باید از رسیدن رطوبت به آب بند های اتصال یافته ممانعت به عمل آید.

(پیشنهادی)  واتراستاپ استخر

واتراستاپ هیدروفیلی چیست؟؟

واتراستاپ های منبسط شونده و انواع آن

 

نحوه عملکرد و فعالیت این نوارها با توان انبساطی به دلیل مقدار گیرش و جذب آن، میزان حجم افزایش یافته و ممانعت از رد شدن آب از درون شکاف ها و درزها با سایر waterstop  ها متفاوت است. این منبسط شونده ها در قالب دو گروه زیر تقسیم می گردند

 

آب بندهای منبسط شونده بنتونیتیپ

 

این مدل از آب بندها برای استفاده در درزها و شکاف های اجرایی می باشد. عملیات افزایش حجم و شروع فرایند انبساط آن تقریبا ۶ ساعت بعد ازرخنه آب در آن آغاز میگردد.

 

واتراستاپ هیدروفیلی

 

آب بندی از جنس پلاستیک ساخته شده می باشد و در عایق نمودن درزهای اجرایی از آن بهره می گیرند. این فراورده بعد از اینکه با آب در تماس قرار بگیرد انبساط خود را آغاز می نماید و تقریبا بعد از دو هفته به افزایش حجمی برابر با ۴۰۰ درصد می رسد. نکته جالب اینکه در صورتی که با آب باران تماس داشته باشد انبساط آن به ۵۰۰ درصد خواهد رسید.

 

تفاوت میان واتراستاپ های منبسط شونده چیست؟؟؟

 

واتراستاپ های بنتونیتی همان بار اول که آب را به خود جذب می نمایند و منبسط می گردند ساختار و ظاهر اولیه خود را از دست داده و از لحاظ خاصیت فیزیکی به شکل اولیه بر نمی گردند. اما آب بندهای هیدروفیلی بسیار منعطف بوده و حتی اگر به صورت متناوب آب را به خود جذب نمایند بعد از خشک شدن به حالت اولیه خود باز می گردند. همچنین واتراستاپ هیدروفیلی مقاومت کششی بیشتری دارد و چون سمی نمی باشد تطابق و سازگاری بیشتری با آب قابل شرب دارد.

 

واتراستاپ هیدروفیلی و کاربرد های آن

 

واتراستاپ هیدروفیلی درزها و روزنه های اجرایی را در دو حالت طولی و عرضی آب بندی می کند. احتمال دارد شکاف ها در ارتباط دائمی با آب و رطوبت باشند یا اینکه محلی برای عبور آب های سطحی باشند در هر شرایطی که باشد واتراستاپ های هیدروفیلی به بهترین وجه عملیات و وظایف مربوط به خود را انجام می دهند.

در زمان اجرا و ساخت سازه ها لوله ها و اتصالات مربوط به آب رسانی نیز با بهره گیری از این محصول عایق بندی می شود. این نوع آب بند جانشین خوبی برای فلنچ  های آب بند هستند که البته تاریخ مصرف آنها به پایان رسیده است. زمانی که عملیات بتن ریزی انجام می گردد در تمامی مراحل جهت عایق نمودن درزها و شکاف های اجرایی و سایر نقاطی که بتن ریزی دارد واتراستاپ هیدروفیلی به کار گرفته می شود. آب بندی و عایق کاری درزها و شکاف های موجود در سد ها، استخرها، تونل ها، کانال های آب، تصفیه خانه های آب و همه ی سازه های فاضلابی و سیمانی با بهره گیری از این رشته نوارها انجام می گردد. در فونداسیون و پی ساختمان ها و سازه های نا پیدا، قطعات سیمانی برشی و دیوار باربر با بهره بردن از توانایی های واتراستاپ هیدروفیلی انجام می شود. همچنین این نوارهای منبسط شونده را می توان در قسمت های مختلف مانند قسمت ابتدایی و جلوی مجموعه آرماتورها، وصل نمائید تا از عبور و نفوذ آب به داخل سیمان و برخورد با میلگردها و در نهایت تحلیل و خوردگی آنها جلوگیری گردد. علاوه بر این ها با چسباندن این عایق ها به اطراف و دور لوله ها و تکه های فلزی و پلی اتیلن وارد آمده به بتن می توان از آنها محافظت نمود.

(پیشنهادی)  قیمت واتراستاپ

 

واتراستاپ هیدروفیلی و اتصالات مربوط به آن

 

با وارد نمودن ضربه به ناحیه پایانی واتراستاپ هیدروفیلی در زمان نصب و اتصال به هم از عدم وجود هوا و فاصله بین نقاط متصل شده اطمینان حاصل می نمائیم. نقطه ی پایانی آن نباید اور لب باشد. زاویه های نود درجه در گوشه ها، نقاط اتصال تی مانند و سایر تقاطع ها باید به روشی هم مانند هم انجام شود. نیازی به برش های زاویه دار و فارسی شده در این قسمت ها نیست. خاصیت انعطاف پذیزی این محصول باعث شده است که اتصالات زاویه دار و نود درجه در نقاط گوشه ای به حداقل ممکن برسد. پیشنهاد کارامد جهت به حداقل رساندن اتصالات این است که این نوارها را در بیشترین مسافت طولی که می توان انجام داد.

 

واتراستاپ هیدروفیلی را چگونه متصل کنیم؟؟؟

 

سطح بتنی زیر کار را قبل از اتصال وچسباندن واتراستاپ هیدروفیلی باید به طور کامل تمیز و پاک نمود. ذرات چربی، گرد و غبار، حباب های سطح سیمانی و … عواملی هستند که می توانند مشکل ایجاد کنند. سطح سیمانی زیر کار باید صاف، یک دست و خشک باشد و آماده جهت اتصال و نصب نوارها از ۲۴ ساعت قبل عمل آوری شده باشد.

این واتراستاپ هیدروفیلی باید در فواصل منظم ۲ اینچی از سطح سیمانی در مسیر آب و رطوبت قرار داده شوند. قبل از استفاده از نوارهای آب بند باید سطح سیمانی زیرین کار را درمحل  نقاط اتصال نوارها با چسب مخصوص آن ( پلی یورتان) پوشش داد و در مرحله بعدبا فشار نوارهای عایق را روی چسب قرار داد. در نقاط عمودی و بالای سر منند سقف ها باید با استفاده از پیچ یا میخ در فواصل ۱۲ اینچی نصب نوارها انجام شود علاوه بر این در حالت مکانیکی استفاده از چسب نیز واجب است.

(پیشنهادی)  واتر استاپ بنتونیتی | قیمت

 

واتراستاپ هیدروفیلی چیست؟؟؟

مزیت های استفاده از واتراستاپ هیدروفیلی

 

  • درصد خطای بسیار پایین واتراستاپ هیدروفیلی در مقایسه با آب بند های معمولی

 

  • توانایی منبسط شدن قابل برگشت در برابر آب

 

  • حفظ ظاهرفیزیکی حتی در دمای زیاد

 

  • توان پایداری در برابر فشار آب تا ۳ بار

 

  • غیر سمی بودن واتراستاپ هیدروفیلی

 

  • قابلیت اجرای آسان با ریسک کم

 

  • اقتصادی و به صرفه بودن

 

هیدروسیل چیست؟؟؟

 

هیدروسیل مدلی از واتراستاپ هیدروفیلی است که ساخته شده ازلاستیک مصنوعی می باشد. قابلیت منبسط شوندگی بسیار بالایی دارد. و در شکاف های اجرایی از ورود آب ممانعت می کند. این آب بند را باید با استفاده از پیچ و چسب در محل خود ثابت نمود. این فراورده در تمام طول مدت استفاده ظاهر فیزیکی و خاصیت های شیمیایی خود را همانند روز اول حفظ می کند. توان انعطاف پذیری و تغییر شکل این محصول باعث شده بتواند تمام ترک ها و روزنه ها را کاملا پوشش دهد که در نتیجه این توانایی تراکم ملات های سیمانی افزایش پیدا می کند و بتن مقاومت و دوام بیشتری خواهد داشت. هیدروسیل توان مقاومتی و پایداری زیادی در مقابل مجموعه ای گسترده از مواد شیمیایی دارد. اما بهتر است با مشتقات نفتی، حلال ها و روغن های گیاهی ارتباط نداشته باشد.

 

کاربرد های هیدروسیل

 

  • هیدروسیل در برابرفشار آب تا ۶ بار مقاومت می کند و هر بار نقش مانع و آب بند بسیار قوی را بازی می کند.

 

  • می توان از این محصول در دوره های متعدد و بیشتر بهره برد.

 

  • در حالات و شرایط متفاوت طولی و عرضی می توان از این آب بند استفاده نمود.

 

  • در شرایط محیطی با آب شور تا %۳ بهترین گزینه برای استفاده می باشد.

 

خصوصیات فیزیکی و ظاهری واتراستاپ هیدروفیلی

 

میزان افزایش حجم در آب بتن  %۴۰۰

میزان افزایش حجم در آب باران  %۵۰۰

رنگ  آبی

(shore A) سختی  ۳۵

(mpa) 2< مقاومت کششی

مقاومت تغییرات آب و هوایی  عالی

ازدیاد طول %۴۰۰

 شرایط نگهداری واتراستاپ هیدروفیلی

 

برای سالم ماندن محصول آن را در محیط خشک و دور از سرما و گرما نگهداری نمائید. چنانچه محصول در بسته بندی اصلی و در این شرایط نگهداری شود تا دو سال قابل مصرف است.

از اینکه تا پایان مطالعه این مطلب همرا ما بودید از شما سپاسگزاریم.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را در کادر زیر وارد کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درصورت تمایل شماره تماس خود را وارد نموده تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.