روان کننده بتن

مهم ترین ویژگی های روان کننده بتن

روان کننده بتن Concrete lubricant محصولی بسیار پرکاربرد در عملیات مربوط به ساخت و سازمی باشد. در حقیقت این فراورده ها با نام کاهنده ی آب بتن نیز شناخته می شود، به منظور پائین آوردن میزان آب اختلاط  برای ثابت ماندن اسلامپ، تولید و ساخت ملات های سیمانی با توان مقاومتی بسیار بالا، رسیدن به مقاومتی پایدار و تثبیت شده در عیار بتن کمتر و یا اینکه بدون اضافه کردن آب به ملات های سیمانی اسلامپ آن را به صورت قابل ملاحظه ای افزایش داد استفاده می گردد.

این فراورده در راستای افزایش بهبود و کارایی بیشتر خاصیت های سخت شده ی ملات های سیمانی مخصوصا بالارفتن توان مقاومتی و افزایش طول عمر مفید آن استفاده می گردد. یکی از گزینه های قابل توجه احتمال کم شدن عیار سیمان است که در این حالت با بهره گیری از این فراورده و اضافه نمودن آن به ملات های سیمانی در پروژه های بزرگ و بتن ریزی هایی با حجم بالا وهوای گرم در راستای کم کردن گرمای هیدراتاسیون بسیار کمک کننده می باشد.

با استفاده از این افزودنی در ملات های سیمانی بدون اینکه میزان آب مخلوط شده در ملات را افزایش داد می توان ملات را به درجه ی روان شدگی مورد نظر رساند که این خاصیت روان بودن ملات باعث آسان وراحت شدن انجام عملیات بتن ریزی در سازه های بزرگ و تراکم آرماتور و میلگرد زیاد می شود و پارامترهای سرعت و سهولت به راحتی امکان پذیر می شود.

بر اساس استاندارد ASTM C494 روان کننده بتن در سه گروه روان کننده بتن معمولی، روان کننده بتن کند گیر و روان کننده بتن تند گیر کننده دسته بندی شده است. این محصولات مازاد بر خاصیت های معمول و اثرگذار خود برملات های سیمانی بر اساس گروهی که در آن هستند می توانند هیدراتاسیون ملات های سیمانی را تغییر داده و در روند گیرش و سخت شدن آنها تاثیر بگذارند به این صورت یا باعث کند شدن گیرش یا سرعت بخشیدن و یا اینکه تاثیری بر این پروسه نداشته باشند.

نوع کند گیر کننده این محصول زمان سخت شدن و گیرش اولیه ملات را به تاخیر می اندازد در واقع با این کار از تاثیرات مخرب هوای گرم بربتن و کاهش کارایی و عملکرد بهینه آن ممانعت می کند. با این عمل از ایجاد ترک و شکاف در سطح سیمانی جلوگیری کرده، همچنین آسان کردن فعالیت های پرداخت در زمان عملیات بتن ریزی در هوای گرم از جمله خاصیت های آن است.

استاندارد ASTM C494 الزاماتی را در مورد روان کننده ها بیان کرده است. بر اساس این اصول روان کننده بتن باید بتواند حداقل تا ۵ درصد میزان آب اختلاط در ملات های سیمانی را کاهش دهد. از آنجایی که این کاهش درصد برای محصولات فوق روان کننده ۱۲ درصدبه بالا است، بنابراین به این نتیجه می رسیم که روان کننده بتن میزان کاهش آب را بین ۵ تا ۱۲ درصد انجام دهد. در واقع به کار بردن زیاد این محصولات باعث می شود ملات های سیمانی دیر گیر شوند. به صورت عملی و انجام شده این افزودنی ها تا ۱۰ درصد توان کاهش آب اختلاط را دارند. معمولی ترین راه حل برای ممانعت از قابلیت دیر گیری این فراورده ترکیب نمودن این افزودنی با فراورده های تند گیر کننده می باشد. در واقع در محصولاتی که برای شرایط گیرش معمولی تولید شده است در فرمولاسیون آنها از سورفاکتانت های غیر یونی در راستای افزایش قابلیت کاهش آب استفاده شده است. در این موارد این فراورده ها می توانند آب اختلاط را به میزان ۱۲ درصد کم کنند بدون اینکه کوچکترین تاثیر در مدت زمان گیرش ملات ایجاد کنند.

(پیشنهادی)  روان کننده بتن

 

روان کننده بتن چگونه اثر می کند؟؟

 

این فراورده ها  وقتی با ملات ترکیب می شوند بر روی ذرات سیمانی می نشینند و با باردار نمودن الکتریکی آنها نیرویی دفع کننده بین ذرات ایجاد می کنند که در نتیجه ی این اعمال، ذرات همدیگر را پس می زنند و دفع می کنند که در نهایت به روان شدن ملات منجر می شود.

 

در باره روان کننده بتن بیشتر بدانیم

هدف استفاده از روان کننده بتن

 

این فراورده ها برای سه منظور استفاده می شوند که عبارت است از

 

  • در مخلوط سیمانی که درصد های آب و سیمان مساوی با بتن شاهد، سبب بالارفتن درجه ی روانی ملات می شود بدون اینکه خللی در توان مقاومتی ایجاد کند و ملات را کارپذیر می نماید.

 

  • در ملات سیمانی که درصد آب و سیمان در برابر ملات شاهد کمتر است، ملات سیمانی به درجه ی مناسب از روان بودن می رسد و همچنین مقاومت سیمان بیشتر می شود.

 

  • در ملات هایی که با عیار سیمان کمتر تولید می شود می توان در نسبت های موجود میزان استفاده از آب رابه نسبت سیمان کم نمایند که در این صورت هم روان بودن ملات محقق می شود و هم اینکه در مصرف سیمان صرفه جویی خواهد شد.

 

آیا روان کننده بتن بر کاهش مقاومت آن اثر گذار است؟؟؟

آیا روان کننده بتن بر کاهش مقاومت آن اثر گذار است؟؟؟

 

در واقع زمانیکه روان کننده ها به منظور کاهش نسبت آب به سیمان و همچنین کم نمودن میزان مصرفی سیمان به کار رفته است افزایش مقاومت را ثبت نموده ایم. در عملیات ها و فعالیت های آزمایشگاهی و اختلاط کارگاهی این اثر گذاری ها بسیار مناسب بوده است.  براساس استاندارد EN934 چند نوع از افزودنی های ملات سیمانی را نام برده است که کم شدن میزان مقاومت تا ۹۰ درصد را مناسب دانسته است از جمله کند گیر کننده ها در این دسته هستند. در رابطه به محصولات تند گیرش و سختی سیمان مقاومت شش ماهه تا یک سال را  تا ۹۰ درصد مناسب تشخیص داده است.  در رابطه با فوق روان کننده های با نسبت آب و سیمان یکسان با توجه به نوع خنثی و دیرگیر آن کاهش توان مقاومتی سه روز تا یک سال را تا ۹۰ درصد مناسب تشخیص داده اند.

(پیشنهادی)  فرا روان کننده بتن

 

عواقب استفاده بیش از حد از روان کننده ها!!!

 

زمانیکه از فراورده های روان کننده و کاهش دهنده ی میزان اختلاط آب در ملات های سیمانی  با هدف کم کردن نسبت آب و سیمان و یا صرفه جویی در مصرف سیمان استفاده می کنیم باید انتظار آب انداختن بیش از حد ملات، عدم پیوستگی و چسبندگی ملات و جداشدگی زیاد، به عقب افتادن زیاد گیرش اولیه و سختی نهایی را داشته باشید. گاها این مسئله موجب شده است بتن در مدت زمان تعیین شده به سختی و گیرش نهایی نمیرسد و این مسئله باعث آسیب به توان مقاومت فشاری شده است. همچنین اگراز دست دادن آب بتن در مرحله خشک شدن زیاد باشد ترک خوردگی های سطح سیمانی افزایش می یابد . بعضی از تغییرات با گذشت زمان حل می شود و بتن نیز مقاومت خوبی به دست می آورد. مشکلاتی که در زمان اجرا پیش می آید عموما باعث کاهش کیفیت سیمان و نشست خمیری می گردد این نیز دلیل دیگری برای افزایش تعداد ترک ها است.

عواقب استفاده بیش از حد از روان کننده ها!!!

مهم ترین ویژگی های روان کننده بتن

 

این فراورده بسیار مهم در صنعت ساخت و ساز با توان روان سازی که دارد باهدف افزایش اسلامپ و روان نمودن ملات است، که از آن در ساخت انواع سازه ها سیمانی استفاده می گردد.

این فراورده هیچ گونه افزایش جرمی در ملات سیمانی ندارد و آب های گیر افتاده در کلوخه های سیمان را رها سازی می کند.

توجه به شرایط جوی و آب و هوایی منطقه ای که محصول در آنجا استفاده می شود مهم است.

 

موارد استفاده از روان کننده بتن چیست؟؟؟

 

در مکان ها و موقعیت های زیر می توان از این فراورده کارآمد و مفید استفاده نمود

 

  • بتن ریزی ستون ها، جداره و دیوارها، کف های سخت صنعتی

 

  • زمان استفاده از ملات سیمانی در سقف ها و تیرچه ها از این فراورده استفاده می شود.

 

  • در ساخت و تولید قطعات سیمانی پیش ساخته با توان مقاومت الکتریکی زیاد
(پیشنهادی)  فوق روان کننده بتن

 

روان کننده بتن و مزایای آن

 

  • افزایش خاصیت روانی ملات و بالابردن اسلامپ آن

 

  • کاهش میزان آب اختلاط ۵ تا ۱۲ درصد که این با سیمان استفاده شده سازگار است.

 

  • افزایش توان مقاومتی بتن

 

  • کاهش ویبراتور سیمان

 

  • افزایش سرعت در پروسه بتن ریزی و کاهش زمان عملیات

 

  • کم شدن نفوذ پذیری سیمان

 

  • آسان تر شدن عملیات پمپاژ ملات و در نتیجه پائین آمدن درصد استهلاک تجهیزات

 

  • ممانعت از ایجاد ترک و روزنه

 

  • جلوگیری از آب انداختن ملات سیمانی

 

شیوه مصرف و استاندارد های مربوط به آن

 

روان کننده بتن و محصولات کند کننده گیرش ملات فرمول های مایع خنثی با قابلیت قلیایی پائین هستند. اگر این فراورده به صورت جامد باشد آن را بر مبنای استانداردهای توصیه شده به محلولی با غلظت مناسب تبدیل می کنند. این محصولات را باید با سرعت و به صورت یک دست و همگن بر اساس نسبت های اختلاط اضافه نمود تا در ملات پخش شود. برای رسیدن به این هدف  روان کننده بتن را به میزان آب تعیین شده به سیمان و سنگ دانه های خشک اضافه می نمائیم.

بهترین نتیجه زمانی بدست می آید که روان کننده بتن را در لحظات پایانی اختلاط سیمان و آب و سنگدانه ها به مخلوط اضافه می کنند. برای رسیدن به شرایط بهینه و مطلوب برای افزایش کارایی بتن و همچنین بهره گیری از افزودنی با کارکرد اجرایی بالا بعد از اینکه سنگدانه ها و سیمان و قسمتی از آب ( حدود ۵۰ درصد) اختلاط اولیه را پشت سر بگذارند محصول افزودنی را با نصف آب باقی مانده ترکیب نموده و به ملات در حال آماده شدن اضافه می کنیم . اینکه چگونه افزودنی رابه ملات اضافه کنیم بر مدت زمان گیرش و  توان مقاومت فشاری تاثیر می گذارد. زمانیکه اضافه کننده محصول به ملات را به عقب می اندازیم گیرش و سختی اولیه آن طولانی تر و مقاومت یک روزه کمتری حاصل می شود. اما در حالتی که آب بیشتری نسبت به سیمان در این نوع ملات استفاده می گردد مقاوت ۳ و ۲۸ روزه بالا رفته است. در پژوهشی که انجام شده است مدت زمان گیرش و توان پایداری فشاری، ملات سیمانی که با اختلاط ۲۵ درصد افزودنی که فورا در آغاز عملیات اختلاط به مخلوط اضافه شده است کاملا مشابه  ملاتی است که حاوی ۲ درصد افزودنی که در پایان عملیات اختلاط افزوده شده است.

 

نکات اجرایی روان کننده های بتن چیست؟؟؟

 

این فراورده نیز مانند سایر محصولات ساخت و ساز باید بر اساس نسبت ها و اندازه هایی که توسط تولید کننده پیشنهاد می شود استفاده گردد. در واقع رایجترین دستوری که برای بهره بردن از کندگیر ها و محصولات کاهش دهنده اختلاط آب که در قالب فراورده های روان کننده بتن در بازار موجود است در چهارچوب ۳/۰ تا ۱درصد سیمان به کار رفته در بتن می باشد. در واقع یعنی برای استفاده از ۱۰۰ کیلوگرم سیمان ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی لیتر از این فراورده را باید استفاده کرد.  با این وجود برای دستیابی به میزان مناسب استفاده از این فراورده در محیط های خاص ومواد اولیه معین باید از فرمول های اختلاط های آزمایشگاهی بهره برد. این عملیات در مواقعی که دمای محیط فعالیت با دمای اطاق

(پیشنهادی)  پلی کربوکسیلات

(۱۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد) هم دما نباشد اهمیت زیادی پیدا می کند و باید برنامه های آزمایشی ابتدایی با نسبت های متفاوت افزودنی برای رسیدن به نسبت مناسب و بهینه ایجاد می گردد.

در بعضی از اختلاط ها احتمال  دارد به صورت اتفاقی میزان بیشتری از فراورده(۲ یا ۳ برابر آنچه تولید کننده توصیه نموده است) استفاده شود. در این مواقع گیرش ابتدایی و سختی اولیه بیشتر از مدت زمان استاندارد می شود و همچنین کاهش توان پایداری اولیه به خصوص در هوای سرد مورد انتظار خواهد بود. همچنین احتمال اینکه ملات برای مدت چند روز در شرایط خمیری بماند بسیار زیاد است که در این حالت توان پایداری فشاری کاهش خواهد یافت.

 

دستور کلی برای استفاده از روان کننده بتن

 

برای استفاده از این فراورده میزان مشخصی از آن را با ۲ برابر آب مخلوط می کنند و سپس این محلول را به مخلوط سیمانی اضافه می کنند. البته در این اختلاط باید به جنس و نوع سیمان توجه کرد. در پایان این عملیات زمانی که افزودنی به ملات اضافه شد عملیات میکس را برای هر متر مربع یک دقیقه انجام می دهند. همچنین شرایط جوی و منطقه ای نیز باید مورد توجه قرار گیرد. این یک راهنمایی کلی بوده و همانگونه که قبلا توضیح دادیم روش های دیگری نیز وجود دارد.

 

ویژگی های فنی محصول

 

  • مشخصه فیزیکی  مایع
  • رنگ  قهوه ای تیره
  • یون کلر  ندارد
  • میزان ph  حدود ۸

 

بسته بندی محصول چگونه است ؟؟؟

 

این فراورده در گالن های ۲۰ کیلوگرمی و مخزن های ۲۲۰ کیلو گرمی تولید و به بازار عرضه می شود.

 

روان کننده بتن را چگونه در انبار نگهداری کنیم؟

 

بهترین شرایط برای نگهداری این فراورده قرار دادن آن در بسته بندی اولیه و دور از سرما است.

امیدواریم مطالعه این مطالب برای شما سودمند شده باشد. از اینکه تا پایان مطالعه این مطلب همراه ما بودید سپاسگزاریم.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را در کادر زیر وارد کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درصورت تمایل شماره تماس خود را وارد نموده تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.