چگونه مقدار مصرف روان کننده در بتن را محاسبه کنیم ؟

چگونه مقدار مصرف روان کننده در بتن را محاسبه کنیم ؟

چگونه مقدار مصرف روان کننده در بتن را محاسبه کنیم؟ How to calculate the consumption of lubricant in concrete  این جمله را می توان یکی از سوالات مهم در صنعت بتن و در رابطه با تهیه و ساخت بتن بهینه و مناسب دانست. افزودنی های بتن مخصوصا روان کننده ها امروزه بخش جدایی ناپذیر در پروسه تهیه و تولید ملات های سیمانی می باشند. بتن ماده ای حاصله از ترکیب سنگدانه ها و خمیر پیوند دهنده می باشد. سنگدانه ها معمولا از جنس طبیعی، معدنی یا مصنوعی معدنی هستند و خمیر اتصال دهنده همان آب یا سیمان پرتلند یا ترکیبی از این دو می باشد. در ملات سیمانی سخت شده توان مقاومتی، پایایی و میزان نفوذ پذیری از اعتبار و اهمیت بالایی برخوردار است.

چگونه مقدار مصرف روان کننده در بتن را محاسبه کنیم؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت : در راستای رسیدن به قابلیت های مناسب و بهینه در بتن سخت شده ناگزیر باید از مرحله ملات خمیر مانند عبور کنیم و ویژگی های ملات سیمانی تازه در نتیجه نهایی و خاصیت های بتن بسیار تاثیر گذاراست. کارایی، جدا شدگی، آب انداختن، انقباض و جمع شدگی  و گیرش اولیه از خاصیت های ملات تازه است که توجه به آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. درصد اختلاط آب به سیمان گزینه ای بسیار مهم در خواص بتن سخت شده و ملات سیمانی است.

در راستای افزایش خاصیت ها و توانایی های بتن در اوایل قرن ۲۰، کم نمودن درصد اختلاط آب به سیمان به عنوان گزینه ای در دستور کار قرار گرفت تا بتن حاصله دارای توان مقاومتی بیشتر، نفوذ پذیری کمتر و … باشد. اما این کاهش که به کاهش W/C نامگذاری شده است باعث کم شدن کارایی و افت درجه روانی بتن می شود. و در این شرایط تضاد حاصله با استفاده از روان کننده های بتن از بین رفت و در واقع به کارگیری این افزودنی ها تحولی اساسی و بزرگ در صنعت بتن می باشد. در رابطه با اینکه چگونه مقدار مصرف روان کننده در بتن را محاسبه کنیم؟ باید گفت در دهه پنجاه میلادی روان کننده ها به عنوان افزودنی در بتن شناخته شدند و این در حالی بود که قبل از این زمان از فراورده های دیگری با نام آب بند کننده ها در بتن استفاده می کردند.

به کار گیری روان کننده ها در پایان دهه ۵۰ تحول بزرگی در صنعت ساخت و تولید بتن ایجاد کرد، همچنین در دهه ۷۰ میلادی تولید و ساخت روان کننده های ممتاز و دهه ۸۰ میلادی ابر روان کننده ها اختراع شدند و با افزودن آنها به ملات های سیمانی تغییرات بزرگی در صنعت بتن و عملیات ملات ریزی حاصل شد. با توجه با این مطالب به اهمیت این مورد که چگونه مقدار مصرف روان کننده در بتن را محاسبه کنیم؟ پی می بریم. قبل از به کار گیری افزودنی های روان کننده ملات های سیمانی در راستای تغییر در کاربری و روان نمودن ملات تنها با استفاده از آب و تغییر دادن درصد های اختلاط آب و سیمان در ملاتی با سنگدانه های مشخص و درجه سیمان ممکن بود.

(پیشنهادی)  انواع عایق رطوبتی سرد اجرا و بررسی ویژگی های آن ها

چنانچه عیار و درجه سیمان بدون تغییر نگه داشته می شد با اضافه نمودن آب درجه روانی بتن افزایش می یافت و به اصطلاح بتن کارامدتر می گردید اما افزایش آب باعث کاهش توان مقاومتی بتن و همچنین نفوذ پذیری بیشتر می شد. چنانچه هدف بدون تغییر ماندن درصد اختلاط آب و سیمان باشد می باید درجه و عیار سیمان اختلاط را بالا می بردیم تا با افزودن آب بتوانیم توان مقاومتی را نیز در سطح مطلوب نگه داریم. اما باز در این شرایط با نقاط ضعف و مشکلاتی مواجه خواهیم بود. استفاده و به کارگیری روان کننده ها بسیاری از این نقاط ظعف را برطرف می نماید به شرط آنکه سوال چگونه مقدار مصرف روان کننده در بتن را محاسبه کنیم؟ به درستی پاسخ دهیم.

 

راهکارهایی برای تعیین مقدار مصرف روان کننده ها

 

مقدار استفاده از روان کننده های بتن و ابر روان کننده ها در ملات ها متفاوت است. عواملی مانند نوع روان کننده و ابر روان کننده (پایه روان کننده ملات سیمانی)، طرح و درصدهای اختلاط و ترکیب اجزاء بتن، شرایط اجرای عملیات، دما و تغییرات دمایی محیط، اسلامپ مورد نظر، نوع و جنس مواد سنگی استفاده شده، درصد اختلاط آب و سیمان موارد تاثیر گذار بر این مسئله هستند که چگونه مقدار مصرف روان کننده در بتن را محاسبه کنیم؟ در واقع توجه به پیشنهاد کارخانه های سازنده در رابطه با مقدار مصرف بهینه این فراورده ها در ملات های سیمانی بهترین راه حل می باشد، چون این درصدها و اندازه ها بر اساس آزمایشات و نمونه های کارگاهی ساخته شده پیشنهاد می شود.

این شاید بهترین پاسخ به این پرسش باشد که چگونه مقدار مصرف روان کننده در بتن را محاسبه کنیم؟ در رابطه با تمامی افزودنی های بتن میزان استفاده از آنها بین ۲/. (دو دهم درصد) وزن سیمان استفاده شده تا ۲ درصد حجم سیمان به کار رفته قابل تغییر است و این اندازه ی مصرف با در نظر گرفتن درجه غلظت مواد ویژه موجود در افزودنی می باشد. در اینجا لازم است دوباره به این مسئله تاکید شود که با وجود مطالب و رقم های درج شده در دیتا شیت محصول میزان مصرف و اندازه ها می تواند از عوامل بسیاری از جمله دما و شرایط محیطی، مسافت حمل بتن، درصدهای اختلاط و … باشد.

شما می توانید برای اطمینان بیشتر در رابطه با روش ها و اینکه چگونه مقدار مصرف روان کننده در بتن را محاسبه کنیم؟ و همچنین مزیت ها و محدودیت ها و آشنایی با انواع محصولات مرتبط و دریافت مشخصات و قابلیت های فنی و کاتالوگ انواع محصولات و افزودنی ها با مشاوران عمران مال در ارتباط باشید . از دانش و آگاهی آنها در این زمینه بهره ببرید.

(پیشنهادی)  مقایسه بین بتن سیلیسی و بتن کربناته

 

راهکارهایی برای تعیین مقدار مصرف روان کننده ها

 رهنمودهای کاربردی در رابطه با اینکه چگونه مقدار مصرف روان کننده در بتن را محاسبه کنیم؟

 

در صورتی که اطلاعات دقیق و قابل اتکا در رابطه با اینکه چگونه مقدار مصرف روان کننده در بتن را محاسبه کنیم؟ در دسترس نباشد بهترین راه حل برای تعیین تاثیرات افزودنی بر بتن انجام تست ها آزمایشگاهی است. این آزمون ها باید با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی، روش ها و تجهیزات موجود برای تهیه بتن و سایر مواد و مصالح مصرفی کارگاه انجام شود. معیارهایی که انتظار می رود در صورت استفاده از محصولات کاهنده آب در طرح ترکیبی ملات دستخوش تغییر شوند میزان هوا، درجه روانی، جداشدگی، آب انداختگی و مقاومت های مکانیکی و …می باشد.

قبل از انجام عملیات اصلی بهترین راهکار این است که اندازه های اختلاطی به دفعات و چندین بار در کارگاه انجام شود و نتایج به دست آمده ثبت گردد و  در نهایت با مقایسه نتایج حاصله مناسب ترین طرح اختلاط انتخاب شود. در آیین نامه ها و استانداردهای قابل اتکا و معتبر بین المللی و همچنین استانداردهای ساختمانی ایران راهکارها و راهنمایی های بسیار دقیق و مناسبی ارائه شده است که تمامی آنها برگرفته از شرایط کنترل شده محیطی و آزمایشگاهی می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین بهترین راه حل برای اینکه چگونه مقدار مصرف روان کننده در بتن را محاسبه کنیم؟ بهتر است از استانداردهای بیان شده تا حدودی پیروی کرد و شرایط محیطی مکان بتن ریزی را در آزمون های کارگاهی مد نظر قرار داد.

طرح ترکیبی و اختلاط این نوع از ملات ها باید همواره مورد ارزیابی قرار گیرد. در صورتی که یک بتن کارامدی مناسب و خاصیت پرداخت و عمل آوری مناسبی داشته باشد و بخواهیم به آن محصولات کاهش دهنده آب اختلاط را اضافه کنیم، در این شرایط اندازه های مربوط به آب، سیمان و هوا تغییر خواهد نمود و این تغییرات باعث دگرگونی در اندازه و مقادیر کلی بتن خواهد شد. در چنین اوضاع و احوالی برای جبران نمودن این افت حجم در ملات می باید از سنگدانه ها کمک گرفت یعنی به همان اندازه که سیمان و آب کم شده است سنگدانه اضافه نمائیم تا نسبت سنگدانه های درشت در مقایسه با مقدار کل ملات سیمانی بدون تغییر باقی بماند.

با در نظر گرفتن این نکته که بیشتر روان کننده ها به صورت محلول در آب تولید می شوند مهم است که درزمان محاسبه نسبت های آب و سیمان در طرح اختلاط مقدار آب موجود در این روان کننده ها نیز در نظر گرفته شود و از درصد آب اختلاط کم گردد. این در شرایطی است که بخش جامد آن که در مقایسه با حجم کلی ملات سیمانی بسیار ناچیز است نادیده گرفته می شود. این نکات در تعیین اینکه چگونه مقدار مصرف روان کننده در بتن را محاسبه کنیم؟ بسیار تاثیر گذار است.

(پیشنهادی)  انواع عایق رطوبتی برای شیروانی ها

مخازنی که در راستای نگهداری روان کننده ها در نظر گرفته می شود باید به راحتی قابل تشخیص دادن باشد و این مواد را در برابر عوامل آلودگی، تبخیر و انجماد، رقیق شدن و… محافظت کند. همچنین توجه به مدت زمان انبار داری و زمان مصرف این فراورده مهم است و نکته مهم دیگر اینکه ترکیب نمودن افزودنی های متفاوت با یکدیگر اکیدا ممنوع است مگر اینکه سازندگان و تولید کننده این محصولات موارد سازگاری آنها را آزمایش و بیان کرده باشد. حال که تا حدودی به پاسخ این پرسش که چگونه مقدار مصرف روان کننده در بتن را محاسبه کنیم؟ رسیده ایم بیان این نکته نیز ضروری است، با توجه به اینکه روان کننده ها در اندازه های کم و بر اساس نسبت های اختلاط کم استفاده می شوند باید ابزار دقیق اندازه گیری و پیمانه کردن در محیط کارگاه در دسترس باشد.

 

رهنمودهای کاربردی در رابطه با اینکه چگونه مقدار مصرف روان کننده در بتن را محاسبه کنیم؟

دلایل استفاده از روان کننده( کاهنده آب) در صنعت بتن

 

 

امروزه استفاده از روان کننده در بیشتر کشورهای توسعه یافته امری رایج و متداول است. محصولات افزودنی به موادی غیر ازآب، سیمان، سنگدانه هاوالیاف گفته می شود که در زمان ترکیب و اختلاط اجزاء ملات سیمانی به آن اضافه می شود تا قابلیت های سودمند تازه ای را در بتن به وجود آورد. به جرات می توان گفت در بیشتر کشورهای جهان بتن های تولید شده در ترکیب خود یک یا چند افزودنی دارند. و آنچه در این بین از اهمیت بیسار ویژه ای برخوردار است این است که چگونه مقدار مصرف روان کننده در بتن را محاسبه کنیم؟ در ادامه بحث دلایل به کارگیری روان کننده ها را بیان می کنیم.

 

  • بالا بردن درصد روانی و کارایی بتن و ملات های سیمانی

 

در ادامه مطلب در رابطه با اینکه چگونگی محاسبه مقدار مصرف روان کننده در بتن  توضیحاتی در رابطه با فلسفه استفاده از روان کننده ها را بیان می کنیم. درصورت به کارگیری این فراورده ها دربتن و ملات مورد نظر درجه روانی و کارایی آن به صورت چشمگیری بالا خواهد رفت بدون اینکه حتی کوچکترین تغییری در دیگر نسبت های اختلاط ایجاد شود.  به کارگیری روان کننده ها و ابر روان  به کارگیری روان کننده ها باعث تحول بزرگی در ساخت و ساز ها و همچنین حمل و نقل و متراکم ساختن بتن شده است. چونکه با دارا بودن wو w/cبتنی با درجه روانی مناسب تهیه خواهد شد که می توان به سهولت در قالب ریخته و متراکم نمود. آزمون های آزمایشگاهی در این شرایط نشان می دهد که در صورت ثابت بودن w/c توان مقاومتی و دوام و پایداری بتن بهبود مناسبی خواهد یافت.

یکی از دلایل این امر پخش و پراکنده شدن یکدست و بهتر سیمان در ملات می باشد چونکه در اثر استفاده از روان کننده ها سیمان های موجود در ملات از حالت کلوخه بودن خارج شده و شاهد ملات نرم و یکدستی خواهیم بود. در راستای پاسخ مناسب به این پرشس که چگونه مقدار مصرف روان کننده در بتن را محاسبه کنیم؟ در صورت به کارگیری روان کننده ها در ملات، روانی حاصل می گردد که در این شرایط مسئله عدم اتصال و چسبندگی در ملات و آب انداختن آن ایجاد می شود که به دلیل به کارگیری روان کننده ها و پخش شدگی بسیار مناسب سیمان و جدا شدن ذرات از یکدیگر توان مقاومتی بسیار بهینه و مناسبی را شاهد خواهیم بود.

(پیشنهادی)  آب بندی استخر کاشی کاری شده با استفاده از عایق رطوبتی

 

  • کاهش میزان آب مصرفی

 

در صورتی که قصد داشته باشیم درصد روانی بتن را ثابت نگه داریم، می توان با به کارگیری این فراورده ها میزان آب را با در نظر گرفتن قدرت کاهش آب و همچنین میزان افزودنی ها کاهش داد. در چنین شرایطی اگر عیار و درجه سیمان ثابت باشد مقدار آب مصرفی نسبت به سیمان کم خواهد شد و این امر باعث افزایش توان مقاومتی و دوام و پایداری قابل ملاحظه ای در بتن خواهد شد و همچنین درجه نفوذ پذیری افت خواهد کرد. یکی از روش های تولید ملات های سیمانی با قابلیت آب گریز بودن و عدم نفوذپذیری کاهش w/c  می باشد. این ویژگی تحول بزرگی در صنعت بتن بود که یکی از موارد افزایش دوام و توان مقاومتی بتن را فراهم کرد. از دیگر قابلیت ها و برتری های کاهش w/c افت درصد آب انداختگی و جمع شدگی می باشد. بنابراین در راستای دستیابی به این اهداف و اینکه محاسبه مقدار مصرف روان کننده در بتن  شناخت کامل روان کننده ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

  • کاهش عیار سیمان

 

در ادامه بحث مربوط به اینکه چگونه مقدار مصرف روان کننده در بتن را محاسبه کنیم؟نکاتی در رابطه با تاثیرات کاهش عیار سیمان بیان خواهد شد.درصورت ثابت نگه داشتن w/c و درجه روانی ملات های سیمانی با در نظر گرفتن قابلیت این فراورده ها که کم نمودن آب با به کارگیری این فراورده ها می باشد می توان عیار سیمان را کم نمود. در صورت کاهش دادن عیار سیمان شاهد بالا رفتن توان مقاومتی و پایایی سیمان و همچنین کاهش درجه نفوذ پذیری بتن خواهیم بود. علاوه بر آنچه که تا کنون بیان شد کاهش عیار سیمان راهکاری برای کم نمودن درجه گرما زایی ملات های سیمانی نیز می باشد که به عنوان یک هدف اقتصادی به آن توجه نمود. با توجه به مطالب ارائه شده در این مطلب به اهمیت استفاده از افزودنی ها مخصوصا روان کننده های بتن و اینکه چگونه مقدار مصرف روان کننده در بتن را محاسبه کنیم؟ پی بردیم. از اینکه تا پایان همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم و امید است این مطالب برای شما مفید بوده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را در کادر زیر وارد کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درصورت تمایل شماره تماس خود را وارد نموده تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.