, ,

معرفی انواع مواد واترپروف استخر جهت ساختن عایق رطوبتی

برای دانستن این موضوع که هر کدام از مواد واترپروف استخر چه کاربردی دارند، ابتدا باید منشاء نفوذ مایعات در استخرها را پیدا کرد، زیرا هر یک از این محصولات عموما برای کاربردهای خاص طراحی شده اند. هنگامی که عایق رطوبتی خریداری شده کیفیت خوبی نداشته باشد، با پدیده نشتی در مخازن ذخیره آب رو به رو خواهیم شد. نشتی ها می توانند دو منبع مختلف داشته باشند:

بهترین مواد واترپروف استخر کدامند

الف) نفوذ آب از بیرون

این گونه مشکلات به راحتی تشخیص داده می شوند. آب استخر به دلیل ذراتی که در آن وجود دارد یا موادی که از محیط خارجی به آن نفوذ می کنند، ممکن است کثیف شده و باعث جدا شدن باند یا عایق رطوبتی از سطح شود.

ب) نشت از داخل

تشخیص این نوع نشتی کمی دشوارتر است و معمولا هنگامی رخ می دهد که استخر ضد آب نباشد و نشتی آب می تواند به سمت داخل (در محفظه پمپ) یا به سمت بیرون (نفوذ به داخل زمین) اتفاق بیفتد.

یک ماده ایده آل برای پوشش استخرها، پلی یورتان است که علاوه بر کاربردهای ویژه در بخش ساختمان سازی، نقش مهمی در بخش صنعت دارد و به لطف عملکرد ضد آب بودن آن، یک عایق رطوبتی مطمئن محسوب می شود.

انواع مواد واترپروف استخر

سیستم های زیادی برای ضد آب کردن استخرها وجود دارد و در حالت کلی می توان آن ها را به دو دسته سیستم های مایع و سیستم های جامد(پودری یا خمیری) تقسیم بندی کرد.

  1. سیستم های مایع ضد آب

این سیستم ها در حالت مایع روی استخرها اعمال می شوند، بنابراین به یک چسبندگی کامل می رسند. بعضی از مواد آب بندی مانند الاستومرهای پلی یورتان دارای خاصیت ارتجاعی هستند و بدون اینکه بشکنند، قادر به درزگیری شکاف ها خواهند بود. الاستومرهای پلی یورتان می توانند با هر سطحی سازگار شوند و تمامی دیواره های استخر را به صورت یکدست واترپروف کنند.

(پیشنهادی)  یک ترکیب زمستانه: دستیابی به بتن خوب در هوای سرد

مهمترین مزیت سیستم های مایع ضد آب این است که یک عایق رطوبتی یکدست و بدون شکاف را ایجاد می کنند. همین ویژگی احتمال نشت را کاهش می دهد، زیرا این ماده به تکیه گاه چسبانده می شود و آب نمی تواند در زیر عایق رطوبتی گردش کند. از جمله این مواد می توان واترپروف مایع را مثال زد.

  1. سیستم های جامد ضد آب

این سیستم ها همانند سایر مواد واترپروف استخر نفوذپذیری سطح را کاهش می دهند. عموما هنگام آماده سازی بتن می توان از این مواد استفاده کرد و میزان تخلخل مخلوط را کاهش داد. استخر های سیمانی پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض بارندگی تیره می شوند، حتی  سطوح کاشی کاری شده نیز همواره در معرض لکه و نفوذ آب قرار دارند و اضافه کردن یک عایق رطوبتی مانند واترپروف پودری، نفوذگر و ژل میکروسیلیس می تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند.

نحوه استفاده از عایق رطوبتی اپوکسی در استخر

معرفی چند محصول از مواد واترپروف استخر

مواد آب بندی به چندین شکل پودری، خمیری و مایع در بازار موجود هستند و می توانند به عنوان ماده افزودنی یا آغازگرها استفاده شوند.

مواد ضد آب پودری

این محصولات، ذرات بسیار ریزی هستند که شکاف های بین سنگدانه های درشت را پر می کنند. آنها از نظر شیمیایی می توانند فعال یا غیرفعال باشند و به روش های متفاوتی عمل کنند. مواد پودری یک بار الکترواستاتیک منتشر کرده که باعث دفع مولکول های آب می شود. با این وجود، همواره تردیدهایی در مورد ماندگاری تأثیر آن ها در طولانی مدت وجود دارد.

از جمله این محصولات می توان کریستال شونده را نام برد که با تشکیل سوزن های کریستالی باعث پر شدن منافذ بتن می شود و در حضور آب می تواند یک عملکرد مناسب داشته باشد. یکی دیگر از این محصولات، واترپروف پودری است که یک سطح کاملا آب بندی شده را به ارمغان می آورد.

(پیشنهادی)  واترپروف پودری بتن و دلایل استفاده از آن به عنوان عایق رطوبتی

مواد واترپروف استخر مخصوص سطوح عمل آوری شده

این مواد به عنوان پرکننده های منافذ سطح یا پوشش محافظ عمل می کنند. اگر یک مخزن آب مانند استخر دارید، لازم است اطمینان حاصل کنید که پوسیدگی تدریجی پوشش محافظ باعث آلودگی آب داخل آن نمی شود. استفاده از محصولات واترپروف کننده یک مرحله به مراحل آماده سازی سطوح اضافه می کند.

از رایج ترین مواد واترپروف استخر می توان واترپروف مایع، آنی گیر(معمولا برای پر کردن شکاف ها و نشتی ها استفاده می شود) و رنگ های مخصوص آب بندی را نام برد که روی سطح نهایی اعمال می شوند و یک پوشش نفوذ ناپذیر را ایجاد می کنند. برای سطوح کاشی کاری شده نیز می توان از محصولاتی مانند عایق رطوبتی نانو استفاده کرد که یک ظاهر بی رنگ دارد و آب داخل استخر را سمی نمی کند.

مواد ضد آب طبیعی

این نوع از مواد، نتیجه فرآیندهای طبیعی (هوازدگی) هستند. تجمع تدریجی ذرات ریز گرد و غبار می تواند به آرامی منافذ را مسدود کند، به همین دلیل در برخی از کشورها کاشی های دست دوم قیمت بالاتری نسبت به نمونه های کارنکرده دارند.

همه چیز در باره عایق رطوبتی استخر

مواد رنگ آمیزی

رنگ های واترپروف کننده معمولاً در سایه های خاکستری سبک یا تیره دیده می شوند. این رنگدانه ها می توانند طبیعی(معدنی) یا مصنوعی باشند و به صورت پودرهای خیلی ریز (ریز ذرات یا پرکننده ها) در دسترس هستند.

رایج ترین رنگدانه اکسید آهن است. اکسید آهن یک سطح قرمز را ایجاد می کند که بسیار شبیه به خاک رس طبیعی است. نکته ای که باید در نظر گرفته شود این است که رنگ های تیره باعث جذب گرمای حاصل از تابش نور خورشید می شوند و معمولا استفاده از آن ها در آب و هوای گرم توصیه نمی شود.

(پیشنهادی)  انواع عایق های رطوبتی که به عنوان درزگیر عمل می کنند

علاوه بر این، می توان رنگ های آماده ضد آب (که علاوه بر کاربرد های زیبایی جزو مواد واترپروف استخر نیز محسوب می شوند) را خریداری کرد. این عایق های رطوبتی به راحتی قابل استفاده بوده و می توان آن ها را با استفاده از برس یا غلتک روی سطح استخر اعمال کرد.

در پایان این نکته را نیز به خاطر بسپارید که مواد واترپروف استخر باید به گونه ای باشند که علاوه بر ایجاد یک آب بند محکم، در برابر یون های شیمیایی و نیروهای جانبی مقاوم باشند و استفاده از آن ها هیچ خطری برای سلامتی شما نداشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را در کادر زیر وارد کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درصورت تمایل شماره تماس خود را وارد نموده تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.