مراحل آب بندی استخر

طبیعتا نشتی استخر علاوه براینکه امری نگران کننده است، بازسازی آن نیز معمولاً هزینه­ بر و وقت­گیرخواهد بود، حتی در برخی از مواقع، نیاز است که کاشی­ها برداشته شده و چسب­های به کار رفته در بستر کاشی ها نیز پاک شوند. برای این که مشتری شما بدون هیچگونه نگرانی از استخر خود استفاده کند، بهتر است هنگام آماده سازی آن با استفاده از یک ماده عایق ترک و ضد آب، آب بندی استخر خود را به شکل اصولی انجام دهید.

آب بندی مخازن آب بتنی

روش آب­ بندی استخر

همانطور که در صفحه ۶۰۲ کتاب راهنمای TCNA شرح داده شده است، لازم است که یک لایه ماده ضد آب سیمانی بر روی قسمت­های بتنی استخر کشیده شود. این مواد هم فشار هیدرواستاتیکی منفی (فشار آبی که از بستر استخر وارد می­شود) را تحمل می­کنند و هم فشار هیدرواستاتیکی مثبت(فشار ناشی از بستر فوقانی که از جانب آب وارد می شود) را دفع می­کنند.

همچنین، با استفاده از یک ماده عایق ضد ترک و ضد آب می­توانید فشار هیدرواستاتیکی مثبت را برطرف کنید، این کار از نفوذ آب به بستر ملاتی جلوگیری می­کند. علاوه براین، ماده ضدآب قبل از انجام فرایند کاشی کاری روی بستر اعمال می شود و در مدت زمان مناسب خشک خواهد شد. آب­بندی هم در شرایط دمایی گرم و هم در شرایط دمایی سرد از اهمیت ویژه­ای برخوردار است، چراکه از ترک خوردگی ماده ضد رطوبت نیز جلوگیری می کند. همچنین برای اتصال مستقیم کاشی ها یک ماده باکیفیت و مطمئن را تهیه کنید که یک اتصال قوی و موثر را ایجاد نماید.

(پیشنهادی)  آزمایشگاه تخصصی بتن

 

مراحل آب بندی استخر

آب­بندی درست و مناسب این اطمینان را می­دهد که مشتریان در هر شرایطی می­توانند با خیالی آسوده از استخر خود استفاده کنند. حال اگر تصمیم دارید از یک لایه ماده ضد ترک و ضد آب جهت آب بندی استفاده کنید، مراحل زیر را اجرا نمایید:

پوشش عایق استخر روباز

  1. بستر را صاف کنید.

اختلاف سطح دیوار یا کف را تا حد قابل قبولی صاف و مسطح کنید، یعنی نباید هیچگونه فرورفتگی یا برآمدگی روی دیوار یا کف مشاهده شود. برای این منظور استفاده از افزودنی­هایTEC® Fast-Set Deep Patch  و Patch Additive  در استخر های شنا می تواند مفید باشد. این مواد به سرعت خشک می شوند و همین ویژگی به نصب و راه­اندازی سریع محل مورد نظر کمک می­کند.

 

  1. بستر را

    تمیز کنید.

برای اینکه بین لایه ضدآب و کاشی­ها یک اتصال محکم ایجاد شود، بستر استخر را کاملا تمیز کنید. سطح زیر کار باید عاری از هرگونه آلودگی از جمله چربی، پسماند زباله و گرد و غبار باشد، همچنین باید از ریخته شدن مواد زائد ناشی از کرم خوردگی یا دوغاب ، روی سطح بستر جلوگیری شود.

از جمله روش­های موجود برای پاکسازی بستر می توان شستشوی پر فشار، لایه­برداری، ماسه­پاشی، ساچمه­زنی و سمباده­کاری  را نام برد. پس از آماده­سازی نهایی، از طریق یک مکش گرد و غبار را پاک کرده و سطح را با یک اسفنج مرطوب تمیز کنید و اجازه دهید کاملا خشک شود. چنانچه روی سطح بتن هیچ گونه آلودگی یا یا گرد و غباری را مشاهده نکردید، کافی است تنها سطح مورد نظر را لایه­برداری کرده و آن را با استفاده از مواد شوینده شستشو دهید.

  1. اجرای ماده آب­بندی

سعی کنید که ماده ضد­آب مورد نظر را طبق دستورالعمل سازنده اعمال کنید. ماده آب­بندی TEC® HydraFlex™ Waterproofing Crack Isolation Membrane با استفاده از یک غلتک، ماله یا اسپری روی بتن سه روزه قابل اجرا است و تنها در ۲ تا ۳ ساعت خشک می­شود. پیش از پوشاندن کل سطح با ماده عایق، تمام ترک­های روی بتن را پرکنید.

در آب بندی استخر باید تمامی نقاط زیر درزگیری شوند:

  1. تمامی اتصالات کنترلی
  2. اتصالات بستر
  3. درزها و گوشه­ها
  4. تمامی نقاطی که سطح عمودی و افقی یکدیگر را قطع می­کنند، مانند جدول­ها
  5. صندلی­ها و ستون­ها
  6. هرجایی که مواد غیرهمسان وجود داشته باشد، مانند زهکش­ها
  7. اتصالات کنترل، بسط یا هرگونه اتصال دیگر که در محل مورد نظر وجود داشته باشد.

 

کل مراحل درزگیری باید طبق دستورالعمل شرکت سازنده و با استفاده از توری ضدآب انجام شود. پس از اتمام درزگیری، کل سطح را با استفاده از یک ماده ضدآب پوشش دهید، برای این کار می توانید از یک  غلطک چرمی، ماله V شکل یا اسپری بدون هوا استفاده کنید. برای شروع ابتدا با استفاده از ماده عایق سطح مورد نظر را بپوشانید، سپس یک ساعت منتظر بمانید تا شفاف شود، شفاف شدن این ماده به معنی خشک شدن آن است. آنگاه لایه دوم را عمود بر لایه اول اجرا نمایید. در هر مرحله ضخامت ماده عایق باید ۲۵ میلیمتر باشد.

  1. آزمون نشتی

پس از این که ماده عایق کاملاً خشک شد، قبل از نصب کاشی اطمینان حاصل کنید که محل مورد نظر به درستی آب­ بندی شده است. برای این کار، استخر را با سرعت کم پر کنید. برای مقایسه می توانید یک ظرف آزمایشی را پر از آب کرده و کنار استخر قرار دهید، حال باید سطح آب هر دو منبع را پس از پر شدن اندازه­گیری کنید و اندازه گیری را چند روز بعد تکرار نمایید. اگر هردو منبع مقدار مشابهی آب از دست داده­بودند، احتمالاً این امربه خاطر تبخیر شدن یا وزش باد اتفاق افتاده است، اما اگر استخر نسبت به ظرف آزمایش میزان قابل توجهی آب از دست داده باشد، باید آن را تخلیه کرده و سیستم ضدآب را تعمیر کرد.

آب بندی استخر

انجام آزمون فازی جهت برطرف نمودن نشتی ها

انجام آزمون فازی در برطرف کردن هر گونه نشتی در دیواره یا کف منطقه مورد نظر به شما کمک می کند. جهت انجام این آزمون، ابتدا استخر را با آب نسبتا پر کرده (تا زیر فیکسچرهای دیوار) و آزمون را اجرا نمایید. در صورتی که هیچ گونه نشتی مشاهده نشد، آن را تا بالای سطح اول فیکسچرها پر کنید و آزمون را مجدداً انجام دهید. در صورتی که باز هم هیچ نشانه­ای از نشتی وجود نداشت، دوباره آن را پر کرده و یک آزمایش نهایی انجام دهید. اگر نشتی در هر مرحله ظاهر شد، استخر را به اندازه لازم برای انجام تعمیرات تخلیه کنید.

مشتریان مشتاق هستند تا در تمامی ماه های سال از استخر خود استفاده نمایند، بنابراین، باید در تمامی مراحل فرایند آب­بندی نهایت دقت خود را به کار بگیرید.

(پیشنهادی)  نکاتی درباره استفاده از رنگ واترپروف استخر به عنوان عایق رطوبتی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را در کادر زیر وارد کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درصورت تمایل شماره تماس خود را وارد نموده تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.