ترمیم کننده بتن

ویژگی های گروت

ترمیم کننده بتن Concrete repair یکی از فراورده های کاربردی در صنعت ساخت و ساز است. بتن به ترکیباتی اطلاق می شود که از مواد چسبنده با توانایی سیمانی شدن ساخته شده است. انواع متفاوت سیمان، پلیمرها، الیاف و مواد افزودنی و ….. موادی هستند که در تولید ملات سیمانی می توان از آنها استفاده کرد. در حالت کلی این محصول از ترکیب آب با سیمان و سنگدانه های متفاوت ساخته شده است که با آب واکنش نشان می دهد و بسته به نوع افزودنی که به آن اضافه می گردد دارای ویژگی های منحصر به فردی می شود. این ترکیبات سیمانی در طی عملیات تولید و بهره برداری  در اثر عوامل گوناگون آسیب می بینند و دچار تحلیل و خرابی می شوند.

مهندسین و سایر کارفرمایان در راستای حفاظت از ویژگی های ملات های سیمانی و هچنین تداوم و ماندگاری ملات های سیمانی در سازه ها در طول دوره استفاده و بهره برداری به ترمیم و تعمیرات خرابی های احتمالی می پردازند که یکی از راهکارها در جهت رسیدن به این هدف استفاده از تعمیر کننده هایی با عنوان ترمیم کننده بتن می باشد.

 

با ترمیم کننده بتن بیشتر آشنا شویم

 

ترمیم کننده بتن، پودری است تشکیل شده از انواع سیمان های متفاوت، سنگدانه ها، الیاف بتن یا الیاف پلی پروپیلین، رزین ها و …می باشد که این پودر بعد از ترکیب با آب به ملاتی بسیار با کیفیت تبدیل می شود که می توان آن را بر روی سطوح مختلف استفاده کرد. تعمیر و مرمت بخش های تخریب شده و خسارت دیده با بهره گیری از خاصیت های ترمیم کننده بتن در صنعت تولید بتن کاری متداول و رایج است که در سطح وسیعی انجام می گیرد.

البته صنعت ساخت و تولید ملات های سیمانی و عملیات اجرایی آن هر روز در حال گسترده شدن وپیشرفت است اما باز هم با وجود این پیشرفت ها در زمان اجرای ملات ریزی، فعالیت های برداشتن قالب ها و همچنین بعد از گذشت مدت زمانی با آثار تخریب و خرابی و ترک و شکاف در سطوح سیمانی مواجه می شویم که راه حل آن استفاده از ترمیم کننده بتن می باشد و به راحتی می توان سیمان آسیب دیده را مرمت و احیا نمود.

ملاتی که در نتیجه استفاده از افزودنی ترمیمی حاصل می شود ترکیبی انعطاف پذیر و با بافت نرم است، این ملات توانایی شکل پذیری مناسب بر روی سطح زیر کار،  خاصیت ماله خوری و توانایی استفاده بهینه بر روی سطوح را دارد. پایه و اساس پودرهای تعمیر کننده بتن بر سیمان استوار است از آنجایی که اساس و پایه آن با بتن یکی است در راستای  مرمت ها و بازسازی آسیب های وارده به این سطوح بهترین گزینه برای استفاده می باشد.

(پیشنهادی)  آنی گیر

این محصول سیمانی تعمیر کننده، قابل استفاده در قطر و ضخامت متفاوت است و چون ملات تهیه شده از آن بسیار قوی و توانمند است بعد از کاربرد آن هیچ گونه شکاف و روزنه و ترک را بر روی سطح کار نخواهید دید. در مقایسه با ترکیبات ترمیمی پایه اپوکسی این فراورده های پایه سیمانی اولویت و طرفداران بیشتری دارند چون جنس این محصولات با جنس سطح زیرین کار هم خوانی و مطابقت دارد. این در حالی است که ترکیبات ترمیمی پایه اپوکسی چون با سطح سیمانی از لحاظ ضریب انبساطی تفاوت دارند گزینه ی مناسبی برای استفاده در مقاطع ضخیم نیستند زیرا ضعیف بوده و دچار ترک خواهند شد.

ترمیم کننده بتن زمان استفاده به سطوح چسبندگی فوق العاده ای می دهد و این به خاطر استفاده از رزین آکریلیک در ترکیبات آن است. از دیگر نقاط قوت و توانایی های این محصول می توان به عدم انقباض و تغییر وزن آن بعد از گیرش و خشک شدن اشاره نمود، در این شرایط بعد از استفاده از این افزودنی بر روی ملات سیمانی هیچ گونه ترک یا روزنه ناشی ازانقباض ملات را نخواهید دید. ملاتی که از پودر تعمیری ساخته می شود بعد ازاینکه سخت شد و به گیرایی مورد نظر دست یافت در برابر دوره های ذوب و یخبندان و تغییرات دمایی توان پایداری بسیار بالایی دارد.

از نظر زیبایی ظاهری ترمیم کننده بتن با ملات سیمانی هم رنگ بوده و این یکی از قابلیت های ویژه برای این فراورده است. این ملات باسازی کننده در سطح گسترده ای برای مرمت و تعمیرات داخلی و خارجی بناهای مختلف در سطوح متفاوت مانند دیوار، کف، سقف و … قابل بهره برداری است. در مورد پر کردن و محو نمودن شکاف ها و روزنه های غیر سازه ای می توان ۵ درصد از وزن چسب بتن را با ترمیم کننده بتن ترکیب نمود و در محل شکاف ها و درزها استفاده کرد و آن ها را برای مدت طولانی محو نمود در واقع در این شرایط این فراورده بهترین انتخاب است.

در واقع در صنعت ساخت و ساز همواره با مشکلاتی از قبیل تحلیل و سایش میلگردها و فولادهای مسلح کننده بتن، آسیب دید گی های ناشی از تغییرات دمایی و دوره های ذوب و یخبندان، زلزله، آتش سوزی، سولفاته شدن، کربناتاسیون، تماس های اسیدی، تعامل های شیمیایی سنگدانه ها، اصطکاک و سایش، کاویتاسیون و مشکلات عملیات اجرایی رو به رو هستیم که باعث آسیب و خسارت به سطوح سیمانی می شوند که برای برطرف نمودن این مشکلات نیازمند این فراورده ها جهت اصلاح و بازسازی هستیم. در صورتی که می خواهید از ترمیم کننده بتن جهت رفع مشکلات ناشی از نفوذ و نشت آب و رفع رطوبت استفاده نمائید باید توضیح دهیم که این محصولات توان عایق بندی و آب بندی سطوح را ندارند در صورتی که قصد شما از استفاده از ترمیم کننده بتن عایق نمودن سطح است باید از محصولات ویژه این کار استفاده نمائید.

(پیشنهادی)  شاتکریت

 

مزیت های استفاده از ترمیم کننده بتن چیست؟؟؟

 

حال اگر بخواهیم یک تعریف همه جانبه ازترمیم کننده بتن ارائه دهیم آن را اینگونه معرفی می کنیم

 

هر نوع لایه و محافظی که آسیب دیدگی ها و تغییرات سطوح سیمانی را پوشش دهد و آنها را بازسازی نماید و  همچنین درجریان عملیات، ظاهر سطح سیمانی را مانند روز اول نماید.  ملات استفاده شده توان پایداری و مقاومتی بیشتری نسبت به بتن قدیم داشته باشد این نوع محصول را ترمیم کننده بتن می نامند. این فراورده به دو گروه عمده دسته بندی می شود : ملات های سیمانی پایه سیمانی و ملات های ترمیمی پایه اپوکسی

ملات سیمانی بازسازی کننده را می توان در هر نوع سطح افقی یا عمودی انجام داد چون این محصول توان کششی بسیار بالایی دارد در مقایسه با ملات عادی اصلا ترک نمی خورد. این فراورده به دلیل درشت دانه بودن آن آسیب دیدگی های عمیق تر از یک سانتی متر را به راحتی پوشش میدهد و آنها را محو می کند.

 

 

مزیت های استفاده از ترمیم کننده بتن چیست؟؟؟

 

  • به دلیل فرمولاسیون ویژه و مواد مخصوص در ترکیب آن توان چسبندگی بسیار بالایی دارد و این قابلیت را به محصول داده است که به سطح زیر کار به بهترین شکل بچسبد و برای رسیدن به این هدف نیازمند هیچ گونه افزودنی دیگری نیست.

 

  • شیوه استفاده از آن بسیار راحت است و به تخصص و مهارت خاصی نیاز نیست.

 

  • با بهره گیری از توانایی های ترمیم کننده بتن هزینه های مربوط به بازسازی و مرمت کاهش چشمگیری خواهد یافت.

 

  • آنچه که غلظت ملات حاصله از این محصول را مشخص می نماید شرایط بناها و سازه های سیمانی است.

 

  • این نوع ملات به دلیل مقاومت مکانیکی افزایش یافته ی آن توان مقاومت و پایداری زیادی در برابر تغییرات دمایی و محیطی دارد.

 

  • هم رنگ و هم شکل بودن با ملات سیمانی
(پیشنهادی)  ماستیک پلی یورتان

 

  • استفاده در انواع مختلف سازه های مسلح شده و غیر مسلح

 

  • این محصول بعد از عملیات اجرایی و سخت شدن هیچ گونه انقباض و تغییر حجمی و جمع شدگی نخواهد داشت و این به دلیل الاستیسیته عالی و توان کششی بسیار زیاد است.

 

  • در زمان استفاده، این محصول هیچ گونه شره ای ندارد بنابراین در سطوح بالای سر به راحتی قابل استفاده است.

 

  • اختلاط آن با آب بسیار راحت بوده و در نهایت ملاتی یکدست و شکل پذیر خواهیم داشت.

 

موارد کاربرد ترمیم کننده بتن

 

از جمله کاربردها و موارد استفاده از ترمیم کننده بتن می توان به نمونه های زیر اشاره نمود

 

  • برای صاف و یک دست نمودن سطوح می توان از آن بهره برد از جمله نما کاری ها

 

  • درست کردن شکاف ها و ترک خوردگی های متفاوت در سازه های بتنی

 

  • آسیب دید گی های صنعتی را با استفاده از این فراورده می توان بازسازی نمود.

 

  • انواع سازه های ساخته شده دریایی و محفظه های سیمانی را با بهره گیری از ترمیم کننده بتن می توان تعمیر نمود.

 

  • پر نمودن ناهمواری های سیمانی

 

  • انجام هر گونه زیرسازی در دیوارها و کف ساختمان و آماده کردن آنها جهت نصب و اتصال مصالح ساختمانی و رنگ آمیزی کردن

 

  • سازه های سیمانی که در برابر تغییرات دمایی و محیطی و خسارت های ناشی از آن هستند را می توان به کمک این محصول مانند روز اول بازسازی کرد.

 

  • آماده نمودن زیر ساز مناسب برای انجام فعالیت های مربوط به کاشی کاری و اتصال انواع پوشش های دیگر

 

  • بازسازی و تعمیر مشکلات و آسیب دیدگی های مربوط به پله ها، قطعات پیش ساخته سیمانی، محفظه های سیمانی آب و …

 

 

کاربرد ترمیم کننده بتن

روش های اجرایی ترمیم کننده بتن

 

قبل از هرگونه اقدامی باید سطح زیر کار را تمیز نمود برای انجام عملیات سطح سیمانی را از هرگونه آلودگی مانند گرد و غبار و ذرات روغن و چربی و… پاک می کنیم. بهترین راه حل برای پاک  نمودن سطح این است که آن را با فشار آب یا سند بلاست شستشو دهیم تا تمیز شود. در صورت وجود آلودگی یا نقاط سست بر سطح مورد نظر چسبندگی و اتصال خوبی بین ملات سیمانی و سیمان قدیمی حاصل نخواهد شد و دوام بازسازی کننده ملات سیمانی کمتر از حد انتظار خواهد شد. در صورتی که چربی موجود بر سطح سیمانی تمیز نشود اتصال و چسبندگی ملات ترمیم کننده بتن به سطح سیمانی با مشکل مواجه می شود و در پایان عملیات شاهد تبله شدن و پوسته پوسته شدن ملات خواهیم بود.

(پیشنهادی)  ترمیم بتن ویژه

برای درست کردن ملات مورد نظر ظرف مناسبی را انتخاب می کنیم  مناسب از این جهت که گنجایش مقدار آب و پودر ترکیبی را داشته باشد . برای یک کیسه ی ۲۰ کیلویی از پودر بازسازی کننده تقریبا ۴ تا ۴.۵ لیتر آب به آن اضافه می کنیم. قبل از هر کاری میزان آب مورد نیاز را در ظرف بریزید وکم کم پودر ترمیم کننده بتن را به آن می افزائیم البته تمام این مراحل را در شرایطی انجام می دهیم که همزن برقی که همان دریل و پره است روشن و در حال کار کردن باشد. این کار را ادامه می دهیم تا به یک ترکیب یکدست و یکنواخت برسیم.

قبل از انجام عملیات بر روی سطح باید، سطح مورد نظر را با آب مرطوب نمائیم. اگر فعالیت های اجرایی در عمق زیادی انجام می شود ملات  ریزی را در چند مرحله انجام میدهیم. در واقع اینکه چه میزان ملات را برای چه محدوده ای مصرف کنیم در زمان انجام کار و با توجه به حجم و اندازه ترک خوردگی ها و ناهمواری ها محل به دست می آید.

اما به صورت تقریبی می توان برای هر یک متر مربع با ضخامت ۱ میلی متر تقریبا ۲ کیلو گرم پودر ترمیم کننده بتن اضافه کرد. در صورتی که به دنبال داشتن ملاتی با درصد چسبندگی بسیار بالا هستید می توانید هر ۵ پیمانه پودر تعمیر کننده را با ۵/۱ پیمانه چسب بتن ترکیب نمائید. در صورتی که در سطح زیر کار آثاری از زنگ زدگی و سستی وجود دارد قبل از هر کاری باید زنگ زدایی را انجام دهید و شرایط را برای انجام عملیات مهیا کنید..

 

خصوصیات فیزیکی و ظاهری ترمیم کننده بتن

 

ترمیم کننده بتن پودری هم رنگ ملات های سیمانی است یا به عبارتی رنگ آن طوسی می باشد و فاقد یون کلر است. وزن آن تقریبا ۷۵/۱ گرم بر سانتی متر مکعب است.

 

بسته بندی چگونه است؟؟؟

 

پودر ترمیم کننده بتن در بسته بندی های ۲۰ کیلوگرمی در بازار موجود است.

 

شرایط نگهداری چیست؟؟؟

 

برای ماندگاری بیشتر این فراورده را در بسته بندی اصلی خود در محیطی خشک و به دور از تابش مستقیم نور خورشیدو سرما و گرما و رطوبت نگهداری کنید.

از اینکه تا پایان مطالعه این مطلب همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم این مطالب برای شما سودمند بوده باشد.

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را در کادر زیر وارد کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درصورت تمایل شماره تماس خود را وارد نموده تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.