,

انواع عایق رطوبتی سرد اجرا و بررسی ویژگی های آن ها

بسیاری از مصالح ساختمانی در برابر نفوذ رطوبت مقاوم نیستند. بنابراین، استفاده از انواع عایق رطوبتی سرد اجرا یا سایر مواد واترپروف کننده یک جنبه بسیار مهم در فرایند ساخت و ساز برای تضمین محافظت از سازه است. در بازار مصالح ساختمانی می توان مدل های زیادی از مواد آب بندی را یافت که هر کدام به نوعی برای محافظت از پایه، سقف، دیوارها و کف در برابر آب های زیرزمینی یا بارش باران طراحی شده اند. اما در ادامه می خواهیم عایق هایی را مورد بررسی قرار دهیم که برای اجرا کردن نیازی به حرارت ندارند.

انواع عایق رطوبتی سرد اجرا و نحوه عملکرد آن ها

عمده ترین مواد عایق در این دسته شامل بتن متراکم ضد آب، پانل های فلزی، گچ و ملات ماسه و سیمان است. پانل هایی تحت عنوان صفحات ضدآب نیز در بازار موجود هستند که از ورق های پلیمری یا فلزی ساخته شده اند و با استفاده از پیچ ، چسب، پین یا جوشکاری به پاکت ساختمان بسته می شوند.

نحوه اجرای عایق رطوبتی سرد

 

  • پلیمرها و رنگ های ضد آب

مواد پلیمری فیلم های عایقی هستند که از مواد مایع یا قیر، ماستیک یا رنگ و لاک مخصوص ساخته شده اند و مقاومت بالایی در مقابل نفوذ رطوبت دارند. رنگ ها یا لاک های ضد آب مدرن نیز دارای رزین و پلاستیک مصنوعی هستند که یک محافظ عالی در برابر رطوبت ایجاد می کنند.

  • پوشش های مایع

این نوع پوشش ها از راندمان بیشتری برخوردار هستند و کاملاً از آجر، بتن، فلز و سایر سطوح محافظت می کنند. اغلب ما روکش ها را تحت عنوان رول یا ورق می شناسیم، اما پوشش های مایع نیز در بازار موجود هستند که با آب ترکیب می شوند و برای حفاظت از سقف عملکردی فوق العاده دارند. همچنین می توان از پلی استایرن اکسترود شده استفاده کرد که از طریق مایع قیر به روش گرم یا سرد اجرا می شود.

  • بتونه دیواری
(پیشنهادی)  درباره عایق نانو پشت بام و مزیت های آن چه می دانید؟؟؟

در این ماده از ترکیبات مختلفی مانند ماستیک ها برای ایجاد یک لایه های ضد آب بدون درز و بادوام استفاده شده است. بتونه دیواری در برابر فشارهای فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی مقاومت بالایی دارد. همچنین به اندازه کافی الاستیک بوده و تحت تأثیر شرایط سخت آب و هوایی یا عوامل مخرب محیطی قرار نمی گیرد.

  • گچ ضد آب

گچ یا آهک را می توان به سه صورت برای آب بندی استفاده کرد:

  1. گچ مخلوط شده با سیمان که در لایه ای بین ۵ تا ۴۰ میلی متر روی سطح اعمال می شود.
  2. آهک مخلوط شده با آسفالت که در چندین لایه اجرا می شود و ضخامت هر لایه آن ۴ میلی متر است. این پوشش در برابر جوش های گرم و سرد مقاومت می کند.
  3. آهک و آسفالت ضد آب که یک محلول ماستیک داغ است و درون حفره بین دیواره محافظ و سطح عایق ریخته می شود.

کاربرد انواع عایق رطوبتی سرد اجرا

 

  • نفوذگر

در میان انواع عایق رطوبتی سرد اجرا ، نفوذگر سازه های بتنی را به میزان قابل توجهی در برابر ورود رطوبت مقاوم می کند. همچنین قابل استفاده در مراحل ابتدایی و پایانی ساخت و ساز است و از فرآیندهای خوردگی در سازه های تقویتی نیز جلوگیری خواهد کرد. علاوه براین، ترکیباتی که در آن ها از نفوذگر استفاده شده است می توانند در برابر حمله شیمیایی مقاومت کرده و پایداری سطح را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

 

  • سیستم های ضد آب که روی سطح اسپری می شوند

پاشیدن ماده واترپروف کننده توسط یک اسلحه مخصوص رنگ یا پد اسپری هوایی انجام می شود. ترکیبات این دسته از مواد عموما شامل لاستیک مایع یا محلول اکریلیک و مواد مشابه است که می توان آن را روی هر سطحی اعمال کرد. تولید کنندگان این عایق های رطوبتی سرد اجرا را بر اساس ترکیبات پلی اورتان، اکریلیک یا قیر معمولی نیز تولید می کنند.

  • ضد آب های تزریقی
(پیشنهادی)  انواع عایق رطوبتی کدامند؟

این دسته از مواد عایق برای آب بندی اتصالات سرد در محل تقاطع دیوارها و زمین به منظور از بین بردن نشت، افزایش ظرفیت تحمل فونداسیون و جلوگیری از نشت مویرگی استفاده می شوند و معمولاً آن ها را درون پایه ها و دیواره های خارجی تزریق می کنند.

این ترکیب از پلی یورتان، مواد معدنی، اپوکسی یا پایه های دیگر تهیه شده است. محلول با فشار زیاد به دیواره تزریق می شود و برای انجام این کار، باید از تجهیزات ویژه ای استفاده کنید. مواد تزریقی ضد آب یک سد الاستومری را بین دیوار و زمین تشکیل می دهند.

  • فیلم های پلیمری

از انواع دیگر عایق های رطوبتی سرد اجرا می توان فیلم های پلیمری را نام برد که عموما برای پشت بام استفاده می شوند و به طور موثری از سطح در برابر رطوبت محافظت می کنند. علاوه بر این، بخار حاصل از فضای تحت پوشش (به استثنای گچ سیمانی) را عبور می دهند.

  • درزگیرها

از درزگیر نیز برای المان های مختلف از جمله پایه ها استفاده می کنند. این مخلوط یک حالت خمیری شکل دارد که عموما از اکریلیک و پلی اورتان ساخته می شود.

هزینه نصب عایق رطوبتی سرد

انواع عایق رطوبتی سرد مخصوص پشت بام

چندین نوع از سیستم های غشایی بام در بازار موجود هستند که نیازی به گرمایش ندارند و به صورت تک لایه، اسپری و غیره اعمال می شوند. این دسته از محصولات معمولا در برابر آتش سوزی نیز مقاوم هستند.

  • ورق های آماده

این نوع از عایق های رطوبتی با استفاده از ورق های پایه فایبرگلاس با پوشش سنگین آسفالت ساخته می شوند. برای اجرا باید ورق اول را به صورت مکانیکی به بستر متصل کرد و لایه های بعدی (معمولاً سه یا چهار لایه) را با چسب های فوری اعمال نمود، سپس ورق ها با یک روکش سقف پوشانده می شوند.

(پیشنهادی)  واترپروف در بتن و استفاده از عایق رطوبتی مدرن

در این دسته از سیستم ها از تقویت کننده های پلی استر روکش دار یا بدون روکش یا تقویت کننده های کامپوزیت (پلی استر / فایبرگلاس) بهره می گیرند و برای به کارگیری آن ها باید از چسب های مخصوص استفاده کرد.

  • چسب قیر اصلاح شده

این چسب از مواد تقویت شده با قیر ساخته شده است و اضافه کردن پلیمرها به ترکیب آن با هدف دستیابی به ویژگی های بهتر انجام می شود. این مواد معمولاً دارای یک ورق پایه مکانیکی هستند و یک یا دو لایه غشاء اصلاح شده قیر روی آن ها نصب می شود.

  • سیستم های یکپارچه مایع

نوع سوم عایق رطوبتی سقف، سیستم یکپارچه مایع است که به طور معمول، از رزین های پلیمری با تکنولوژی هایی مانند اورتان ها یا قیرهایی که با پلیمرهایی مانند SEBS اصلاح شده اند، ساخته می شود. برخی از این سیستم ها به مواد تقویت کننده متکی نیستند و یک عایق سخت و لاستیکی مانند را تشکیل می دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را در کادر زیر وارد کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درصورت تمایل شماره تماس خود را وارد نموده تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.