آزمایشگاه تخصصی بتن

آزمایشگاه تخصصی بتن چه تجهیزاتی باید داشته باشد

آزمایشگاه تخصصی بتن  Specialized concrete laboratory مکانی است که بتن های ساخته شده را از نقطه نظر درجه کیفیت و توان مقاومتی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهد. در تفکیک اجزا ملات های سیمانی علاوه بر دو عنصر اصلی خاک و سیمان با اجزاء متفاوت دیگری رو به رو می شویم که در راستای تجزیه و تحلیل و بررسی آنها، آزمون های شیمیایی و فیزیکی متفاوتی انجام می شود. تجهیزات و ابزار متفاوتی در این کارگاه ها وجود دارد به عنوان نمونه می توان میز برش، هواسنج، اسکلت سیمان، میکسر یا مخلوط کن ملات های سیمانی، دستگاه اولتراسونیک، چکش اشمیت و … را نام برد.

آزمایشگاه تخصصی بتن چیست؟؟؟

 

صنعت ساخت و ساز روند رو به رشدی دارد و شاهد احداث انواع و اقسام سازه ها هستیم که بهره گیری از مصالح با توان مقاومتی و استحکام بالا دراولویت هستند. یکی از مهمترین و اصلی ترین گزینه ها در ساخت بناها بتن می باشد، که در ساخت وترکیب آن سیمان و ماسه به کار رفته است. در بیشتر بناها می توان اسکلت های سیمانی را مشاهده کرد درحقیقت استفاده ازبتن راهکاری برای بالا بردن استحکام و توان مقاومتی سازه ها می باشد. در آزمایشگاه های تخصصی بتن تست های متفاوتی از مصالح به عمل می آید و نتایج گوناگونی نیز حاصل می گردد.

تست ها و آزمون هایی که در آزمایشگا ها بر روی ملات های سیمانی انجام می شود درراستای تشخیص و تولید بتن هایی استاندارد و اصولی  انجام می گردد. تولید ملات های سیمانی با توان مقاومتی و پایداری بالا در این کارگاهها مورد سنجش قرار می گیرد. در راستای تولید ملات های سیمانی که توان پایداری و مقاومت در برابر عوامل تحلیل برنده و آسیب زننده محیطی را داشته باشند باید ملات های سیمانی را در آزمایشگاه تخصصی بتن مورد ارزیابی و آزمون قرار داد. همچنین می توان آزمون های گوناگونی در رابطه با توان مقاومتی و استحکام فولادها، تیر آهن و پایه ها انجام داد.

 

آزمایشگاه تخصصی بتن چیست؟؟؟

 فعالیت های آزمایشگاه تخصصی بتن

 

در آزمایشگاه تخصصی بتن عملیات متفاوتی انجام می شود که در ادامه بحث مواردی ازآن را شرح خواهیم داد. ملات های تازه یکی از مهمترین گزینه ها برای انجام تست ها و آزمون های کنترل کیفیت هستند. علاوه بر توجه و دقت در مورد ملات های تازه باید تست ها و آزمون های مخصوصی نیز در رابطه با بتن های سخت شده در کارگاههای تست ملات انجام شود. همچنین سیمان و سایر سنگدانه ها که از عناصر اصلی سازنده ملات های سیمانی هستند نیازمند بررسی دقیق وتست وآزمون هستند. در یک بیان کلی می توان گفت هر نوع آزمون یا تستی که در رابطه با بتن و عملیات ساخت و تولید آن باشد در آزمایشگاه تخصصی بتن صورت می گیرد. آزمون بررسی خاک، انواع آرماتورها و میلگردها و جوش نیز از دیگر موارد مهم است که در عملیات یاد شده مورد بررسی قرار می گیرند.

(پیشنهادی)  ضخامت گروت برای نصب کاشی چقدر باید باشد؟

نکاتی درباره خدمات آزمایشگاه تخصصی بتن

 

فعالیت ها و خدمات زیادی در کارگاههای تست ملات های سیمانی انجام می شود که در این مطلب چند نمونه از آنها را مورد بررسی قرار دهیم. در آزمون های تست بتن از راهکارهای گوناگونی استفاده می گردد که برای نگهداری و محافظت ازآنها باید شرایط محیطی استاندارد و اصولی برقرار باشد. آزمون هایی مانند توان مقاومتی کششی و فشاری ملات های سیمانی، بررسی اسلامپ ملات های سیمانی که با عنوان سنجش میزان روانی بتن می باشد و همچنین راهکارهای غیر مخرب التراسونیک از جمله خدمات ارائه شده در کارگاههای تست می باشند. از دیگر موارد مهم و ارائه شده به دست آوردن نسبت های مربوط به طرح اختلاط می باشد.

براورد و سنجش توان مقاومتی بتن نوعی دیگر از فعالیت ها درراستای ارزیابی بناهای سیمانی می باشد که می توان با بهره گیری از چکش اسمیت آن را سنجید. تست های ویژه خاک برای سنجش توان باربری بناها و همچنین درجه مرغوبیت و کارامدی مصالح استفاده شده، مشخص نمودن درجه رطوبت ونم، اندازه گیری مقاومت ملات های سیمانی و اجزاء مرتبط در برابر سایش و اصطکاک از دیگر کارکردهای این کارگاهها می باشد.

 

آزمایشگاه تخصصی بتن چه تجهیزاتی باید داشته باشد؟؟؟

 

این کارگاه ها به ابزار و تجهیزات بسیار زیاد و متنوعی مجهز هستند که هر کدام از آنها توانایی ها و قابلیت های مخصوص خود را دارند. مهمترین و کارامد ترین آنها عبارتند اسکلت های نمونه گیری ملات، قوام سنج( بررسی کیفیت و تراکم ملات سیمانی)، کمپاراتور، وسایل مورد نیاز برای تست های مربوط به مقاومت خمشی و تقه زنی می توان اشاره نمود. در راستای تعیین درجه نفوذ ناپذیری سیمان از تجهیزات مخصوص آن استفاده می شود. در صورت بازدید از آزمایشگاه تخصصی بتن تجهیزاتی از قبیل جی رینگ، وی فونل و ال باکس را خواهید دید.

در راستای سنجش و بررسی نرمی سیمان مورد استفاده از آزمونی به نام بلین بهره گرفته می شود. جک بتن شکن وسیله ای است که برای بررسی و اندازه گیری توان مقاومتی سیمان به کار می رود. از دیگر ابزار مجهز کننده این کارگاهها می توان گل و قیف مارش، اولتراسونیک، صفحه برش، هوا سنج، اسکلت سیمانی، اتوکلاو، میکسر بتن و ….. را معرفی نمود.

 

 عملیات مربوط به اختلاط بتن و بتن پیشرفته در آزمایشگاه

 

از دیگر عملیات مهم و ویژه در آزمایشگاه تخصصی بتن بررسی طرح اختلاط اجزاء تشکیل دهنده آن می باشد. در ساخت و ترکیب این فراورده آزمایشگاهی از مصالح مختلفی با درصدهای گوناگونی استفاده می شود. که برای به دست آوردن درصد بهینه و مناسب از آزمون طرح اختلاط سیمان بهره گرفته می شود.  به کار گیری آب، سیمان و سنگدانه و افزودنی های متفاوتی که برای رسیدن به اهداف مختلف به ملات های سیمانی اضافه می گردد. در مشخص کردن اندازه مصالح در طرح اختلاط تجربه بسیار یاری رسانتر از تحقیقات علمی می باشد.

(پیشنهادی)  نکاتی درباره استفاده از رنگ واترپروف استخر به عنوان عایق رطوبتی

شاید زمانیکه به این واقعیت پی ببرید که توانمندی ها و قیمت ملات سیمانی بر اساس درصد های اختلاط مشخص می شود به اهمیت این موضوع بیشتر واقف شوید. در واقع این عملیات در چندین گام انجام می شود که عبارتند از مشخص نمودن اسلامپ، مشخص نمودن بیشترین قطرسنگدانه های مصرفی، مقدار تقریبی آب اختلاط، درصدهای ترکیب آب و سیمان، مشخص نمودن تقریبی سنگدانه های بزرگ همچنین سنگدانه های کوچک و نظم دهی درصد رطوبت مناسب می باشد. تمام مراحل بالا به صورت مجزا بررسی می شود تا درصد های اختلاط بهینه را به دست آورند.

 

آزمایشگاه تخصصی بتن چه تجهیزاتی باید داشته باشد؟؟؟

بیوپسی در آزمایشگاه تخصصی بتن

 

یکی از عملیات مهم در کارگاه های تست سیمان بیوپسی یا نمونه برداری است. در واقع اولین قدم برای تعیین کردن درجه کیفیت و مرغوبیت نهایی این مرحله است. مورد انتخابی برای عملیات باید مناسب و بهینه بوده وبه عنوان جزئئ از کل  که معرف تمام خصوصیات مجموعه است در نظر گرفته شود. نکته با اهمیت در این پروسه غیرگزینشی آن است در راستای حصول نتیجه مطمئن و قابل اتکا باید از روش های مختلفی بهره گرفت. بافت برداری مناسب در زمان خروج ملات آماده از میکسر انجام می گیرد. در واقع دو فاکتور مهم که باید در زمان انجام این فعالیت مورد توجه قرار داد دو گزینه متغییر دما و زمان است. تمامی آزمون ها ازملات های تازه و سطوح سخت شده گرفته می شود برای دستیابی به نتایج قابل اتکا باید شرایط محیطی بر اساس اصول و استانداردها بهینه گردد. از جمله راه حل های بافت برداری می توان بیوپسی از بتونیر، اتومیکسر، بچینگ پلانت را نام برد.

 

سنجش و ارزیابی مصالح در آزمایشگاه تخصصی بتن

 

در آزمایشگاه تخصصی بتن انجام تست ها و ارزیابی ها برای مشخص نمودن توان مقاومتی وکیفیت می باشد.  همانگونه که اشاره شد در راستای دستیابی به این اهداف آزمون های مختلفی با استفاده از ابزارو تجهیزات متنوعی انجام می شود. برای عملیاتی نمودن آزمون های ملات های سیمانی از راه حل های مخرب و غیر مخرب استفاده می گردد  با توجه به فاکتورهایی که انتخاب می شوند چگونگی آزمون را معین می کنند. در عملیات مربوط به تست سیمان سه فاکتور وقت، دقت و هزینه بسیار تاثیر گذارمی باشد.

از جمله راه حل های آسیب زننده مواردی هستند که بیرون کشیدگی و گسیختگی را به دنبال دارند که علاوه بر این موارد روش هایی وجود دارد که از تخریب ممانعت می نماید از قبیل چکش اشمیت و تست التراسونیک را می توان نام برد. در حقیقت آزمون های سیمان راهکاری بسیارمهم برای مشخص نمودن توان مقاومتی و پایداری بناها در برابر مشکلات طبیعی از قبیل زلزله می باشند. با توجه به موارد بیان شده به این نتیجه می رسیم که اهمیت ومهم بودن این آزمون ها قابل انکار نیست واستفاده از هر کدام از روش های تخریب کننده و غیر مخرب راه حلی برای دست یابی به مرغوبیت وتوان مقاومتی سیمان در صنعت ساخت و ساز می باشد.

(پیشنهادی)  انواع عایق رطوبتی برای شیروانی ها

 

گزارشات آزمایشگاه تخصصی بتن و مصالح ساختمانی

 

در رابطه با مصالح و مواد ساختمانی استفاده شده گزارش ارائه شده توسط آزمایشگاه تخصصی بتن شامل مواردی از قبیل چگونگی دانه بندی در خاک، و درصد کشش و جذب آب، تعین جرم با استفاده از پیکنومتری و دونگان، اندازه و جرم هر واحد از مواد، قالب اختلاطی سیمان، دانه برداری و بیوپسی ملات، آزمون های خموشی و کششی، توان پایداری در برابر عوامل سایش، ارزش هم ارزی و هیدرومتری می باشد.

از جمله عناوین و سرفصل های ارائه شده در گزارشات کارگاهی مقاومت فشاری سیمان، خصوصیات و توانمندی های مصالح، طرز تهیه ملات های سیمانی، تست های مخرب وغیرمخرب و تمام نتایج حاصله می باشد.

 

تست های خاصیت های مکانیکی بتن

 

در راستای بررسی کنترل کیفیت و توانمندی های مکانیکی سیمان در آزمایشگاه تخصصی بتن  دو آزمون انجام می شود. تست اول در ملات های سیمانی تازه و تست دوم در سطوح سیمانی سخت شده  است. در آزمون اولیه درجه حرارت ملات، بافت برداری، تعین درجه هوازایی در ملات، جرم حجمی و تهیه و ایجاد موارد متنوع کارگاهی از قبیل تیر های سیمانی، مکعبی و استوانه ای مورد ارزیابی قرار می گیرد. در آزمون ثانویه گزینه هایی مانند توان مقاومتی، کششی و فشاری صورت می پذیرد. آزمون هایی مانند مغزه برداری به وسیله مته در سطوح سیمانی سخت شده، تست پول وات و چکش اشمیت برای رسیدن به اهداف مورد نظر انجام می شود.

 

آزمایشگاه تخصصی بتن چه تجهیزاتی باید داشته باشد؟

آزمون غیر مخرب NDT

 

در آزمایشگاه تخصصی بتن تست های کیفی که هیچ نوع آسیبی به سطوح سیمانی وارد نمی کنند انجام می شود. این تست ها شامل چندین مرحله هستند که می توان به ارزیابی و کنترل کارایی و کیفیت ترمیم های انجام شده اشاره نمود. در زمان استفاده و بهره برداری ساختمان ها و بناها نیز به صورت متناوب بررسی می شوند.  در همین راستا دلایل شدت خرابی و ابعاد سطوح تخریب شده بررسی می شود. در واقع آزمون های غیر مخرب NDT چند مرحله را شامل می شوند که یکی از این مراحل چکش اشمیت می باشد. به کار بردن دستگاه UT یا التراسونیک در این شرایط بسیار کمک کننده می باشد و تست عدم نفوذ آب در سیمان عاملی بسیار مهم در سنجش کیفیت و پایداری است.  تمام آنچه که در این قسمت بیان شد عناوین گزارش NDT  هستند.

(پیشنهادی)  انواع عایق های رطوبتی در ساختمان و آب بندی نشتی های دور از دسترس

 

تست مقاومت فشاری بتن در آزمایشگاه تخصصی بتن

 

در مخزن بتونیردر مسافت های موجود که ملات سیمانی جابه جا می شود این احتمال وجود دارد که واکنش های هیدراسیون انجام شود و ملات سیمانی به سختی یا گیرش اولیه برسد که در این شرایط در محل ملات ریزی شاهد کاهش کیفیت در روانی ملات و مقاومت و مرغوبیت آن خواهیم بود. از

معضلات دیگر می توان به ملات سیمانی اضافه که برای روزهای آینده باید نگهداشت اشاره نمود. در کشورهای مختلف راه حل های گوناگونی در نظر گرفته می شود تا سختی ملات را به بعد موکول نمایند. به کارگیری اختلاط آب و سیمان راه حل دیگری است که در کشورما اجرایی شده است. در کارگاههای تولید ملات سیمانی تست مقاومت فشاری انجام می گردد تا نتایج به تعویق انداختن ملات ریزی را بر مقاومت فشاری سیمان مورد سنجش قرار دهند.

 

انجام آزمون های افزودنی های سیمان در آزمایشگاه تخصصی بتن

 

از دیگر عملیاتی که در آزمایشگاه تخصصی بتن انجام می شود تست اضافه نمودن افزودنی های متفاوت به ملات سیمانی و ثبت نتایج حاصله برای نتیجه گیری بهینه می باشد. از جمله افزودنی های اضافه شده به ملات های سیمانی می توان آب گریزها، چسب بتن و ضد یخ، افزودنی های معدنی، کندگیر و تندگیر کننده ها، حباب سازهای هوا، روان کننده ها و فوق روان کننده ها را نام برد. با استفاده ار نتایج حاصله از این آزمون ها می توان شرایط تولید بتن های مخصوص و ویژه را آماده نمود.

 

آزمون های شیمیایی و فیزیکی سیمان

 

سیمان از جمله مصالح مهم و اساسی در ایجاد بناهای سیمانی می باشد. نرم و لطیف بودن، گیرش آن از جمله موادی است که در آزمون های فیزیکی مورد بررسی قرار می گیرد. پایداری سیمان از نقطه نظر توان کششی و فشاری توسط این آزمون ها بررسی می شود. در رابطه با مصالح سنگی نیز آزمایش های متفاوت فیزیکی و شیمیایی صورت می پذبرد به عنوان نمونه توان مقاومتی سنگدانه ها در برابر اصطکاک و سایش، دانه بندی و مشخص نمودن درجه رطوبت مورد یررسی قرار می گیرد. همچنین عوامل تاثیر گذار جوی و میزان این اثرات در این آزمون ها از جمله افت وزنی، مشخص نمودن PH، ذوب و یخبندان  مشخص می شود.

 

 

از اینکه تا پایان مطالعه این مطلب همراه ما بودید سپاسگزاریم. کارشناسان عمران مال تمام تلاش خود را در جهت ارائه مطالب سودمند و مفید به کار می بندند به این امید که موجبات رضایت شماخواننده عزیز را فراهم آورده باشیم.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را در کادر زیر وارد کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درصورت تمایل شماره تماس خود را وارد نموده تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.