,

نکاتی درباره واترپروف و آب بندی نمای ساختمان وبه کارگیری عایق رطوبتی

واترپروف و آب بندی نمای ساختمان با استفاده از عایق رطوبتی نیازمند توجه ویژه ای است، زیرا یک خانه با ارزش ترین دارایی هر فرد و بزرگترین سرمایه او می باشد. ساختمان محل سکونت، صرفاً پناهگاهی نیست که از آجرهای بی جان و بتن ساخته شده باشد، بلکه برای هر فرد و خانواده اش، یک بخش بسیار حساس در زندگی روزمره است. از همین رو، باید با استفاده از استراتژی های مختلف از آن مراقبت شود که یکی از این استراتژی ها، آب بندی کردن نمای آن است.

 

چگونه پنجره های نمای ساختمان را آب بندی کنیم

بهترین عایق برای نمای ساختمان

در حین فرایند ساخت و ساز لازم است که ارزیابی کنیم سطوح مختلف در معرض کدام چالش ها قرار دارند. از این رو، برای واترپروف کردن هر یک از این سطوح باید از مواد مناسبی استفاده شود. مواد آب بندی مانند واترپروف مایع، روکش های اپوکسی، پلی یورتانی، اکریلیک و سیلیکونی می توانند عملکرد خوبی داشته باشند. چسب عایق بندی نمای ساختمان نیز مفید خواهد بود.

از مواد واترپروف کننده پلیمری نیز می توان استفاده کرد. این مواد به شکل های گوناگونی در بازار موجود هستند و شما می توانید با توجه به شرایط محیطی و میزان حساسیت روکش های ساختمانی خود، محصول مناسب را خریداری نمایید. پودرهای پلیمری مزایای زیادی مانند صرفه جویی در زمان و هزینه های کلان را به سازندگان ارائه داده اند. این مواد نه تنها از ساختمان ها در برابر نفوذ آب محافظت می کنند، بلکه از نفوذ گازهای CO2، کلریدها، سولفات ها و باران های اسیدی به داخل دیواره ها نیز جلوگیری خواهند کرد.

(پیشنهادی)  نحوه عایق کاری استخر کشاورزی با عایق رطوبتی چگونه است؟

عملیات واترپروف پنجره ها به عنوان بخشی از عایق کاری نمای ساختمان

واترپروف کردن پنجره یک فاکتور مهم در آب بندی نما است. نقطه ای که قاب پنجره به دیوار متصل می شود، بیشتر از سایر نقاط مستعد نشت خواهد بود. برای آب بندی این المان، مواد زیادی در بازار موجود هستند که از جمله آن ها می توان پوشش اکریلیک را نام برد. با استفاده از تکنیک های مناسب و محصولات باکیفیت، می توان یک مهر و موم بادوام و مطمئن را برای درزها و اتصالات موجود در نمای منزل ایجاد کرد.

 

چگونه بهترین مواد آب بندی برای عایق رطوبتی را انتخاب کنیم

جلوگیری از نشت آب از نمای ساختمان

متاسفانه بیشتر خانه های نوساز دارای عایق بندی اولیه نیستند یا اینکه آب بندی آن ها فقط به موارد خاص مانند سقف ها محدود می شود. از این رو، لازم است که در تمام نقاطی که با رطوبت سروکار دارند، از یک عایق رطوبتی مناسب استفاده شود.

بیشتر صاحبان خانه های جدید درباره لزوم استفاده از عایق رطوبتی در زمانی که خانه آنها ساخته می شود، سؤال می کنند و ضرورتی برای استفاده از مواد واترپروف کننده نمی بینند، در واقع از نظر آن ها نمای ساختمان فقط باید در زمانی آب بندی شود که دچار نشتی شده باشد، اما این تفکر اشتباه است، زیرا هزینه تعمیر خانه ای که دچار نشتی شده است خیلی بیشتر خواهد بود تا عایق بندی آن در زمان ساخت! متاسفانه امروزه استفاده از مصالح ساختمانی نامرغوب باعث شده است که مقاومت سازه ها بیشتر از گذشته در برابر نفوذ رطوبت پایین بیاید و همین امر استفاده از موادی که به عنوان عایق رطوبتی عمل می کنند را ضروری می کند.

(پیشنهادی)  برای آب بندی استخر خاکی از چه موادی به عنوان عایق رطوبتی استفاده می شود؟

تمام نکاتی که باید برای آب بندی نمای ساختمان بدانید

مزایای استفاده از عایق رطوبتی برای واترپروف و آب بندی نمای ساختمان

  • از آسیب دیدن قالب پنجره ها و اتصالات بر اثر رطوبت جلوگیری می شود.
  • به دلیل داشتن یک ساختمان عایق کاری شده، کیفیت محیط زندگی بهبود می یابد.
  • به واسطه واترپروف بودن ساختمان و اتصالات پنجره ها، انرژی(گرما یا سرما) در داخل خانه حفظ می شود.
  • از ایجاد لکه در دیوارهای داخلی جلوگیری می شود.

شما می توانید برای واترپروف کردن و آب بندی نمای ساختمان از موادی مانند رزین سنگ و پوشش های مناسب استفاده کنید. به کارگیری این مواد کار دشواری نیست و شما به راحتی قادر خواهید بود با استفاده از تجهیزاتی مانند غلتک یا اسپری از آن ها استفاده نمایید، اما اگر برای این کار وقت کافی ندارید، می توانید از یک متخصص کمک بگیرید.

 

سوالات متداول

واترپروف پنجره های ساختمان چگونه صورت می گیرد؟

معمولا پنجره ها را با استفاده از یک مدل ۳ لایه آب بندی می کنند: لایه اول مهر و موم اصلی است، بخش میانی عایق حرارتی و صوتی بوده و لایه خارجی نیز در برابر باران و نفوذ مایعات مقاوم است. بهترین نتیجه در آب بندی زمانی حاصل می شود که هر سه لایه مهر و موم در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

آیا تنها واترپروف کردن دیوارهای خارجی کافیست؟

منظور از نمای ساختمان فقط دیوارهای خارجی نیست، نمای شیشه ای، سنگی ، بتونی ،آجری و… نیز نیاز به آب بندی دارند و باید با استفاده از یک عایق رطوبتی، آن ها را در برابر نفوذ مایعات مقاوم کرد. در همین راستا می توان از چسب ها، درزگیرها، نوارهای آب بندی و غشاها استفاده کرد. این نکته را در نظر داشته باشید که هنگام واترپروف و آب بندی نمای ساختمان، عایق کاری اتصالات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

(پیشنهادی)  همه چیز درباره استفاده از عایق رطوبتی برای واترپروف استخر

چرا به کارگیری مواد آب بندی ساختمان ضروری است؟

امروزه خانه ها با تهدیدات مختلفی روبرو هستند که علاوه بر تضعیف ساختار، باعث کاهش طول عمر آن ها خواهد شد. یکی از بزرگترین خطراتی که خانه های تازه ساخته شده با آن روبرو هستند، ورود آب و گرمای شدید است که صاحبان آن ها پس از گذشت چندین سال، با نشت آب و مسائل مرتبط با آن مانند ترک، ایجاد لکه های ناشی از رطوبت، خوردگی و پوسیدگی نمای ساختمان های خود روبه رو می شوند. بنابراین، استفاده از یک عایق رطوبتی با کیفیت مانند رزین سنگ و عایق رطوبتی نانو می تواند از چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

آیا واترپروف کننده ها تنها برای آب بندی کاربرد دارند؟

خوشبختانه عایق رطوبتی علاوه بر اینکه از ساختمان در برابر باد، باران، گرما و سرما محافظت می کند، می تواند رفاه ساکنین آن را نیز فراهم نماید.

در کدام مناطق استفاده از عایق ها ضروری است؟

واترپروف بودن ۵ نقطه از منزل خیلی مهم است، این نقاط شامل مناطق مرطوب داخلی (حمام، آشپزخانه و بالکن)، نمای بیرونی ساختمان، سقف، مخازن آب بتنی و مناطق زیرزمینی می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را در کادر زیر وارد کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درصورت تمایل شماره تماس خود را وارد نموده تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.