, ,

نکاتی درباره آب بندی استخر سیمانی و عایق رطوبتی مورد استفاده برای آن

آب بندی استخر سیمانی، یکی از پیچیده ترین مراحل آماده سازی آن است. زیرا استخرها به مواد واترپروف کننده ای نیاز دارند که بیشترین مقاومت را در برابر فشار آب و مواد خورنده را از خود نشان دهند. استفاده از عایق رطوبتی مناسب منجر به محافظت از بتن می شود و ماندگاری ساختار آن را تضمین می کند.

بهترین عایق استخر باید به گونه ای باشند که یک سطح ضد آب را فراهم کرده و از تمامی لوله ها و زهکشی ها را در برابر رطوبت و مواد شیمیایی محافظت کنند. در عین حال، باید از نفوذ آبهای زیرزمینی از طریق پوسته استخر به داخل آن نیز جلوگیری نمایند. اگر آب بندی استخر سیمانی به درستی انجام شده باشد، می توان پوشش های نهایی مانند کاشی و سرامیک را با خیالی آسوده روی آن نصب کرد.

تمام نکاتی که باید هنگام آب بندی استخر رعایت کنید

خرید عایق رطوبتی استخر سیمانی

مخازن بتنی را می توان با استفاده از عایق رطوبتی انعطاف پذیر سیمانی واترپروف کرد. این غشاء برای پوشاندن کلیه سطوح بتنی، ترک های مویی کوچک و نشتی های بزرگتر نیز قابل استفاده است. اگر میزان نشتی استخر شما خیلی زیاد باشد، می توانید از یک متخصص کمک بگیرید.

چگونه استخر سیمانی خود را ضد آب کنیم؟

در رابطه با بهترین روش عایق بندی استخر سیمانی دو روش وجود دارد. یکی اینکه هنگام آماده سازی ملات آن از مواد واترپروف کننده مانند کریستال شونده یا سایر مواد مشابه استفاده شود. دیگری اینکه پس از آماده سازی استخر، یک لایه ضد آب مانند واترپروف مایع، عایق رطوبتی نانو یا رنگ های مقاوم در برابر رطوبت را روی آن اعمال کرد . ترکیب دو روش فوق می تواند یک سطح کاملا مقاوم در برابر رطوبت را برای شما به ارمغان بیاورد.

(پیشنهادی)  انواع عایق های رطوبتی که به عنوان درزگیر عمل می کنند

در ادامه نحوه آب بندی استخر های بتنی را تشریح می کنیم:

  1. تهیه ماده مورد نیاز

توصیه می شود قبل از آب بندی استخر سیمانی ، بررسی کنید که سازه شما به چه ماده ای نیاز دارد و آیا سرمایه شما برای تهیه مواد آن کافی است یا خیر؟

  1. آماه سازی استخر

سطح بتن و پله سیمانی استخر باید کاملا تمیز شود و حذف هرگونه ذرات یا مواد باقیمانده سست می تواند یک سطح تمیز و مناسب برای چسبندگی عایق رطوبتی را ایجاد کند.

  1. هرگونه آسیب را برطرف کنید

با استفاده از مواد موادی مانند آنی گیر می توانید ترک های ساده را پر کنید. سپس روی سطح بتنی تمیز و بدون ترک، غشاء ضد آب را بمالید.

  1. استفاده از عایق رطوبتی

معمولا عایق رطوبتی طی دو مرحله روی سطح اعمال می شود و استفاده از یک محصول با کیفیت می تواند این اطمینان را بدهد که استخر شما در برابر نفوذ مواد خورنده و آب های زیر زمینی کاملا مقاوم شده است. اگر می خواهید سطح وسیعی را آب بندی کنید، استفاده از واترپروف مایع سرعت کار شما را بالا می برد. زیرا می توان آن را با تجهیزاتی مانند اسپری روی سطح پاشید و بسیار سریع تر از سایر محصولات عمل می کند.

  1. اجازه دهید سطح خشک شود

برای آب بندی استخر سیمانی از مواد مختلفی استفاده می شود و اگر می خواهید بدانید که برای خشک شدن عایق رطوبتی چه مدت زمانی نیاز است، می توانید مندرجات روی بسته بندی محصول مورد استفاده را مطالعه نمایید.

مواد آب بندی به عنوان عایق رطوبتی استخر سیمانی

 

(پیشنهادی)  جلوگیری از نفوذ آب به بتن

مواد آب بندی استخر سیمانی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

  1. در برابر فشار آب مثبت و منفی مقاومت کند.
  2. عایق رطوبتی باید در برابر تغییرات دما مقاوم باشد.
  3. در اثر اسیدیته و قلیاییت (pH) آسیب نبیند.
  4. به گونه ای باشد که از آب بندی استخر سیمانی از هردو طرف (در برابر آب خود استخر و آب های زیر زمینی) اطمینان حاصل شود.

سوالات متداول

 عایق بندی استخر سیمانی باید به چه صورت انجام شود؟

برای جلوگیری از هدر رفتن آب، سیستم واترپروف کننده باید در دیواره ها و کف استخر، فواره ها و یا لوله های تخلیه استفاده شود. عناصر دیگر مانند اتصالات
انبساطی، اتصالات سرد، اتصالات دیواره ای، زهکشی، اسکیمرها، پله ها و غیره نیز باید تحت پوشش سیستم ضد آب قرار گرفته باشند.

آیا دیوارهای سیمانی به تنهایی می توانند از ایجاد نشتی جلوگیری کنند؟

استفاده از ملات سیمان به تنهایی برای ساخت استخر یک کار نامعقول است، زیرا به مرور زمان مواد خورنده به بتن نفوذ کرده و ساختار آن ا متخلخل می کنند.

سیستم واترپروف کننده چگونه مقاومت می کند؟

اگر سیستم انتخاب شده تنها در برابر یکی از فشارهای مثبت (آب موجود در استخر) یا منفی (آب زیرزمینی) مقاومت کند، نمی توان گفت که سطح
مورد نظر کاملاً واترپروف شده است.

آیا استفاده از هر ماده ای برای استخر سیمانی مطلوب است؟

نمی توان انتظار داشت که عایق رطوبتی استفاده شده کاملاً سفت و سخت است و حتی فشارهای کوچک نیز امکان دارد منجر به ترک خوردگی آن شود.

مقاومت بتن آرمه در برابر خوردگی چگونه است؟

(پیشنهادی)  برطرف کردن اشتباهات گروت کاری

بتن آرمه در برابر خوردگی (که توسط آب یا هوا در سطح ایجاد می شود) آسیب می بیند. در نتیجه آب به اعماق زمین یا زمین های مجاور نفوذ خواهد کرد.

آیا رنگ یا کاشی نیز به عنوان یک لایه ضد آب در نظر گرفته می شوند؟

لایه نقاشی یا کاشی کاری نمی توانند به تنهایی به عنوان ماده واترپروف کننده سطوح بتنی عمل کنند. بنابراین، همیشه باید از یک واتراستاپ مناسب در زیر کاشی استفاده شود.

2 پاسخ
  1. غلامحسین گفته:

    سلام.
    یه استخر با دیواره بلوک دارم که کف تا وسط دیواره های پیرامونی ایزوگام شد بعد عایق نانو سه دست زدم متآسفانه اب بندی نشد باید چکار کنم
    ایا روی رنگ نانو چیزی هست که بزنم جهت اب بندی،؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را در کادر زیر وارد کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درصورت تمایل شماره تماس خود را وارد نموده تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.