,

آب بندی استخر با ایزوگام و نکاتی که هنگام استفاده از این عایق رطوبتی باید رعایت شوند

آب بندی استخر با ایزوگام یکی از گزینه هایی است که برای واترپروف کردن آن همواره مورد توجه پیمانکاران قرار دارد. ایزوگام یک عایق رطوبتی است که عموما برای عایق کاری استخر و پشت بام مورد استفاده قرار می گیرد. این پوشش معمولا از فرآورده ای نفتی ساخته می شود و برای جلوگیری از نفوذ آب کاربرد دارد.

عایق بندی ساختمان ها و مخازن آب با استفاده از ایزوگام به طور سنتی از سالیان گذشته رواج داشته است. البته درصد استفاده از آسفالت و قیرگونی با ظهور عایق های رطوبتی مدرن مانند عایق رطوبتی نانو کاهش یافت، زیرا به کارگیری پوشش ایزوگام به حرارت بالایی نیاز دارد و همین موضوع می تواند برای سلامت پیمانکاران خطر آفرین باشد.

لیست قیمت انواع ایزوگام طرح دار برای آب بندی استخر

آب بندی استخر با ایزوگام چگونه انجام می شود؟

همانگونه که می دانید، روکش قیر نوعی پوشش است که مطابق با فرمول و درجه پلیمریزاسیون آن برای واترپروف کردن ساختمان ها و مخازن آب کاربرد دارد. انعطاف پذیری این عایق رطوبتی باعث شده است که مقاومت آن بالا رفته و استفاده از آن همواره یکی از گزینه ها برای واترپروف کردن استخر به شمار می آید. بد نیست بدانید که انعطاف پذیری و مقاومت آن در برابر نفوذ مایعات نتیجه درجه پلیمر و تقویت فیبر آن است.

برای اجرای ایزوگام جهت واترپروف کردن استخر باید ابتدا آن را تمیز کرده و از طریق حرارت بالا، ورق ها را به سطوح چسباند. اگر قبل از به کارگیری این روکش از قیر استفاده شود، امکان جدا شدن آن به علت مجاورت با آب پایین می آید. بیشتر متخصصان استفاده از این نوع پوشش را توصیه نمی کنند، زیرا علاوه بر صرف هزینه های زیاد، به دلیل وجود مواد نفتی در ساختار آن ممکن است کمی آب را آلوده کند.

(پیشنهادی)  درباره عایق نانو پشت بام و مزیت های آن چه می دانید؟؟؟

تمام نکات آب بندی استخر با ایزوگام

قبل از ایزوگام استخر، باید چه اقداماتی انجام شود؟

برای به دست آوردن یک سیستم عایق بندی باید ابتدا شرایط را تجزیه و تحلیل کنید. این تجزیه و تحلیل شامل بررسی خصوصیات خاک و آب های زیر زمینی است.

  1. خصوصیات خاک

قبل از شروع عملیات عایق بندی استخر با ایزوگام، باید خاک منطقه آزمایش شود تا آب های سطحی، فشار هیدرواستاتیک و مواد شیمیایی موجود در آن مورد ارزیابی قرار گیرند. این بررسی به این خاطر انجام می شود تا عایق رطوبتی بتواند با بیشترین فشار هیدرواستاتیک کار کند و در صورت وجود ترکیبات شیمیایی در خاک، دچار خوردگی نشود. اسیدهای زیرزمینی و قلیاها می توانند میله های تقویت کننده بتن و فولاد را تضعیف کنند. علاوه براین، ترکیبات موجود در خاک مانند نمک، سولفات ها، هیدروکسیدهای کلسیم، روغن ها و مواد شیمیایی موجود در کودها می توانند با ترکیبات سیمانی یا میله های فولادی خورده شده واکنش نشان دهند. به همین خاطر باید خصوصیات فیزیکی خاک آزمایش شود. به عنوان مثال، خاک های رس کمتر تحت فشار هیدرواستاتیک قرار می گیرند.

  1. آب های زیر زمینی

طبق قوانین بین المللی ساختمان، استفاده از عایق رطوبتی در کلیه سازه هایی که در مجاورت آب های زیرزمینی قرار دارند، لازم است. ارزیابی آب های زیرزمینی باید زمانی انجام شود که میزان آن در حداکثر خود باشد.

ایزوگام کردن استخر و بررسی مواد تشکیل دهنده

فیلم آب بندی استخر یا ایزوگامی که برای مقاوم سازی مورد استفاده قرار می گیرد از چندین لایه تشکیل شده است:

  1. لایه اول از پلی اتیلن (فیلم پلی اتیلن) ​​یا پودر معدنی (مواد معدنی) یا فویل آلومینیومی ساخته شده است.
  2. بافت الیافی
  3. پلی استر
  4. مواد افزودنی ویژه
  5. لایه پلی اتیلن (فیلم پلی اتیلن)
(پیشنهادی)  پودر واترپروف بتن، یک عایق رطوبتی پرطرفدار

آیا اطلاعاتی در مورد ایزوگام طرح دار برای استخر دارید

سایر مکان هایی که برای واترپروف کردن آن ها از ایزوگام مخصوص استخر استفاده می شود

  • مخازن آب
  • تونل ها
  • کانال های آبیاری
  • سرویس های بهداشتی
  • پارکینگ
  • لوله های آب، گاز، مواد روغنی

همانگونه که در بالا ذکر شد، در میان ترکیبات سازنده ایزوگام مواد نفتی و شیمیایی زیادی وجود دارد که همین امر می تواند سلامت انسان و سایر موجودات (جاندارانی که با آب موجود در استخر در تماس هستند) را به خطر بیندازد. علاوه براین، از دیگر معایب ایزوگام برای استخر میتوان به مشکل بودن روند کار اشاره کرد و به نیروی کار ماهر نیاز دارد. بنا به دلایل ذکر شده، میزان استفاده از این نوع پوشش برای عایق کردن استخرها کاهش یافته است.

 

سوالات متداول

چرا آب بندی استخر با ایزوگام همواره مورد توجه برخی از پیمانکاران قرار می گیرد؟

این پوشش واترپروف کننده از قیر و الیاف مصنوعی ساخته می شود و سطح استخر را در برابر نفوذ رطوبت مقاوم می کند. همچنین طول عمر این عایق رطوبتی به طور متوسط ​​۱۰ سال است که نسبت به سایر محصولات آب بندی دوام بیشتری دارد.

آیا توان مقاومت در برابر جریانات شدید آب را دارد؟

صنعت ساخت ایزوگام متکی بر علم و دانش است تا از مواد آب بندی مختلف در برابر آب باران و یون های شیمیایی محافظت کند. این عایق پس از گذراندن آزمون های مختلف در آزمایشگاه ها، بر اساس استانداردهای لازم تولید می شود و توانایی مقاومت در تمامی شرایط را دارد.

برای مناطقی که نور خورشید می تابد کدام عایق مناسب است؟

(پیشنهادی)  انواع عایق رطوبتی ساختمان و کاربرد آن ها

از روکش قیر نیز که آن را آسفالت هم می نامند، معمولا در مواردی استفاده می کنند که به عنوان آخرین لایه اعمال شود و در سطوح بتنی یک عملکرد فوق العاده دارد. این روکش برای مناطقی که در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار دارند، مناسب نیست، زیرا در صورت قرار گرفتن آن در معرض آفتاب، شکننده می شود مگر اینکه با مواد انعطاف پذیرتر مانند پلیمرهای پلی یورتان یا پلیمرهای مبتنی بر آکریلیک اصلاح شده باشد.

ایزوگام استخر از چه موادی تشکیل می شود؟

این لایه ضد آب از چندین لایه مانند لاستیک، الاستومر، پلی اتیلن، پلی پروپیلن، قیر، پلی وینیل کلرید (PVC)، پلی یورتان، اتیلن پروپیلن دی مونومر (درجه M) لاستیک EPDM، سیلیکات، رس بنتونیت و پارچه ساخته می شود و برای اعمال کردن آن به سطح مورد نظر به حرارت بالایی نیاز است.

چگونه استخر را با ایزوگام آب بندی کنیم؟

برای این کار به نیروی متخصص نیاز است. به دلیل لزوم استفاده از گرمای فراوان درحین کار، بهتر است این کار را به یک فرد یا تیم ماهر بسپارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را در کادر زیر وارد کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درصورت تمایل شماره تماس خود را وارد نموده تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.