معرفی بهترین عایق های رطوبتی و قابلیت های این محصولات

معرفی محصولات آب گریز در ساختمان

عایق های رطوبتی محصولاتی آب گریز هستند که امروزه در سازه های مختلفی از آنها استفاده می شود. یکی از موارد بسیار مهم در تخریب و خرابی سازه ها و همچنین کاهش دوام و طول عمر آنها نفوذ رطوبت به داخل مصالح ساختمان می باشد. بنابراین ضد آب نمودن بناها در مواجه با نم، رطوبت و نفوذ آب مسئله ای مهم در ساختمان سازی می باشد.

معرفی بهترین عایق های رطوبتی و قابلیت های این محصولات

معرفی بهترین عایق های رطوبتی و قابلیت های این محصولات

عایق های رطوبتی همانند یک لایه پوششی بر روی قسمت های مختلف سازه مانند پشت بام، کف، جداره ها یا دیوار استفاده شده و سازه را در برابر نفوذ نم و رطوبت ایمن می نماید. رطوبت از راهای مختلفی می تواند به داخل سازه نفوذ کرده به عنوان مثال می تواند از طریق خاک و فوندانسیون، برف و باران، بدنه و جداره ها به داخل ساختمان راه پیدا نماید. به کارگیری عایق های رطوبتی راه حلی برای در امان ماندن سازه در مواجه با نم و رطوبت است و  چنانچه رطوبت از طریق جداره ها و دیوار نفوذ نماید آثاری مانند باد کردن و تغییر در ابعاد پوشش های گچی، ایجاد ترک، رشد قارچ و کپک را به دنبال خواهد داشت.

در فصول سرد سال و در دماهای بسیار پائین در صورت نفوذ آب در سطوح ظاهری و بیرونی سازه آب یخ نموده و سبب تحلیل و خرابی نمای ساختمان ها و مصالح استفاده شده در این قسمت ها می گردد. شاید شما نیز ساختمان هایی را دیده باشید که نمای آنها در بعضی قسمت ها تخریب شده و یا ترک بر داشته است این نتیجه عدم استفاده ازعایق های رطوبتی نما می باشد. از دیگر خرابی هایی که رطوبت به بار می آورد زنگ زدگی در آرماتورها و فلزات  استفاده شده در ساخت سازه، پوسیدگی متریال هایی مانند چوب و …. را می توان نام برد.

راه های ممانعت از نفوذ رطوبت و نم به داخل سازه

در راستای ممانعت از رخنه و ورود نم و رطوبت به داخل بنا از دو روش می توان استفاده کرد:

  • زهکشی : در این روش تلاش می شود آب های زیرزمینی و سطحی یک بنا را خارج نمایند تا از آسیب ها و صدمات ناشی از رطوبت ممانعت نمایند. در واقع زهکشی به منظور کم نمودن مقدار رطوبت، ممانعت از نشت، پائین آوردن درصد فشارهای وارده به بدنه و دیوارها، پائین آوردن سطح ایستایی وممانعت از تغییر در تراکم خاک را می توان نام برد. زهکشی را می توان در گروه های زیر تقسیم بندی نمود:
  • زهکشی لبه ای
  • زهکشی سفره ای
  • زهکشی فتیله ای
  • زهکشی صفحه ای
  • عایق های رطوبتی : این فراورده ها به صورت یک لایه پوششی سازه ها را واترپروف می نمایند. این محصولات آب گریز را می توان به صورت لایه هایی با ضخامت متفاوت بر روی سطوح مورد نظر استفاده کرد. امروزه این آب گریزها به صورت پودری، مایع، ورقه ای، رولی در سایزهای مختلف در دسترس می باشد. (پیشنهاد ما : ژل میکروسیلیس)
(پیشنهادی)  عایق کاری استخر مرحله ای بسیار مهم و غیر قابل اجتناب در ساخت استخر

این فراورده ها از عناصر و متریال های مختلفی تولید می شوند و با توجه به اینکه چه عنصری در ساختار خود دارند در قسمت های مختلف استفاده می شوند. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با عایق های رطوبتی بیشتر آشنا شویم.

معرفی بهترین عایق ها

 

انواع فراورده های ضد آب با توجه به روش اجرا

این محصولات به توجه به عملیات اجرایی به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از :

  • محصولات آب گریز گرم اجرا: از جمله فراورده هایی که در این گروه قرار می گیرند قیر و ایزوگام را می توان نام برد. این فراورده ها برای اتصال و پیوند به سطوح زیر کار به گرما و حرارت نیاز دارند.
  • محصولات آب گریز سرد اجرا: محصولات ضد آب mci و آب گریز های Rci  در دسته فراورده های سرد اجرا قرار می گیرند. این متریال ها را می توان به راحتی با  اجزای پودری و مایع مختلط کرده و اجرا نمود. با استفاده از قلم مو یا غلطک های رنگرزی  می توان عملیات را اجرایی نمود.

رفع مشکل نم و رطوبت در ساختمان

انواع فراورده های ضد آب بر اساس ساختار و عناصر تشکیل دهنده

این محصولات را با توجه به عناصر سازنده آن می توان در گروههای زیر تقسیم بندی نمود:

  • عایق قیر و گونی : این متریال ها از جمله موارد رایج در کشور هستند. از جمله ویژگی های آن می توان قابلیت اتصال و چسبندگی بالا، توان مقاومتی بالا در برابر ورود آب، پایداری در برابر فرمول های شیمیایی و نمک ها را نام برد. در کنار این قابلیت ها محصول فوق دارای نقاط ضعفی نیز می باشد که می توان تجزیه در دمای زیاد و نداشتن ثبات ابعادی در مواجه با نیروها و فشار، اثرات نامطلوب محیطی را نام برد.
  • عایق ایزوگام: محصولی از پیش ساخته که از عناصرص مانند الیاف و قیر تولید شده است و از نفوذ آب و دیگر سیالات به سطوح زیرین ممانعت می نماید. این محصول جرم بسیار کمی داشته و قابلیت انعطافی خوبی دارد و با گذشت زمان پوسیده نمی شود. این فراورده های ضد آب به صورت رولی به بازار عرضه می شودو توان مقاومتی زیادی در برابر تغییرات دمایی و انجماد و انبساط دارند.
  • عایق رطوبتی پیش ساخته : این متریال ها جرمی بسیار کم و توان انعطاف پذیری بالایی دارند و از آنجایی که در تولید آنها از پلی آستر استفاده شده است توان مقاومتی و پایداری بالایی در برابر دماهای بسیار کم و بسیار زیاد دارند و می توانند مقاومت خود را در دمای بین -۳۸ تا +۱۳۵ حفظ کنند.
(پیشنهادی)  نکاتی درباره واترپروف و آب بندی نمای ساختمان وبه کارگیری عایق رطوبتی

این تولیدات نیز نقاط ضعفی دارند که می توان به دوام و ماندگاری کوتاه، هزینه زیاد، انفصال و تحلیل در مواجه  با اشعه ماوراء بنفش را نام برد. عایق های رطوبتی پیش ساخته را باید در شرایط مناسب و بهینه  و دمای بین ۵  تا ۳۵  درجه سانتی گراد نگهداری نمود در غیر این صورت این فراورده ها پس از مدت زمانی ۶ ماهه فاسد خواهد شد. در ساخت این ضد آب ها از عناصری مانند پشم شیشه و پلی آستر که از دو جهت با قیر پوشش داده شده است استفاده می نمایند.

  • عایق های رطوبتی مایع: این مدل از فراورده های آب گریز مایع هستند ومی توان با بهره گرفتن ازتجهیزاتی مانند اسپری و قلم مو عایق را بر روی قسمت های مورد نظر به کاربرد. برای به کارگیری این فراورده ابتدا سطح مورد نظر را تمیز و خشک نموده و چنانچه بخش هایی از سطح برآمده یا ناهموار باشد باید این مشکل را برطرف کرده و سطحی صاف و یک دست را ایجاد نمود تا فرآیند عایق بندی به بهترین شکل انجام گردد. از جمله مزیت ها و قابلیت های این ضد آب می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • توانایی اتصال و پیوند به تمامی سطوح
  • محلولی ضد حریق وضد اشتعال
  • توان پذیرش رنگ در قسمت های مختلف
  • فراوردهای دوستدار محیط و طبیعت و فاقد عوارض خطرناک برای انسان
  • سهولت در اجرا و استفاده
  • ضد آب های پلیمری پاششی: این فراورده از پلیمر تولید شده است و توان مقاومتی بسیار بالایی دارد. عملیات اجرایی این محصول به حرارت احتیاجی ندارد و تنها با پاشیدن بر روی قسمت های مورد نظر می توان آن را اجرا کرد. این فراورده قابلیت انعطافی زیادی دارد و می توان به راحتی برای نقاط خارج از دسترس و کنج ها از آن استفاده نمود. عمر مفید وتخمینی این فراورده ۲۰ سال می باشد و در مقایسه با دیگر محصولات مشابه ماندگاری زیادی می باشد.
(پیشنهادی)  همه چیز درباره استفاده از عایق رطوبتی برای واترپروف استخر

عایق های رطوبتی در چه مواردی استفاده می شود

 

  • عایق های رطوبتی آرت فلکس: این مدل از آب گریزهای مدرن قابلیت های زیادی دارند، سهولت در اتصال و اجرا، هزینه کم و مقرون به صرفه بودن، ماندگاری و دوام زیاد، انعطاف پذیری بالا و سهولت استفاده در کنج ها از جمله این توانایی ها می باشد.
  • رنگ نانو: این فراورده را همانند رنگ بر روی قسمت های مورد نظر استفاده نموده و با آن پوشش می دهیم. عایق نانو گزینه ای بسیار مناسب برای استفاده به جای قیر و ایزوگام می باشد. البته رنگ نانو طول عمر و دوام بیشتری نسبت به عایق های سنتی داردو در واقع این ضد آب های پشتیبانی شده با مواد نانو توان مقاومتی بالایی در مواجه با تغییرات دمایی و شرایط متفاوت جوی، اشعه خورشید، سرما و گرما، نفوذ آب دارد. با استفاده از ایبن محصول می توان کف سرویس های بهداشتی، حمام، استخرها، پاسیو، پشت بام های از جنس سیمان یا آسفالت را عایق نمود. این فراورده هیچ نوع ضرری برای طبیعت و سلامتی انسانها ندارد. در صورت استفاده از این فراورده برای آب بندی نیازی به تخریب و برداشتن سطوح زیرین نیست و می توان بر روی هر نوع سطحی از آن استفاده نمود. عملیات اجرایی رنگ نانو به راحتی قابل اجرا می باشد و می توان از ابزاری مانند اسپری، قلم مو، رول های رنگ رزی استفاده نمود.
  • عایق های رطوبتی استخر: یکی از گزینه های بسیار مهم و حساس در ساخت استخر که باید مورد توجه و اهمیت ویژه قرار داد عایق نمودن آن می باشد. ضد آب های مخصوص استخر در چند مدل تولید می شوند که عبارتند از ضد آب های تولید شده بر پایه پلیمر، اکرلیک ها،اپوکسی و سیمان های پلیمری!
  • عایق های رطوبتی مخصوص نما: در مناطقی که بارش زیاد است عایق نمودن نمای سازه ها امری بسیار مهم و غیر قابل اجتناب می باشد. چون در صورت ممانعت از انجام این کار با گذشت زمان شاهد خرابی و آسیب در نمای بنا خواهیم بود. از جمله فراورده های مورد استفاده در این زمینه عایق نانو می باشد.
  • عایق رطوبتی نانو: این محصول نمونه ای ازتولیدات مدرن می باشد که در ساخت آن از عناصر نانو استفاده شده است. این فراورده ها دارای دوام و ماندگاری طولانی هستند که از آنها برای عایق نمودن نمای بناها و ضد آب نمودن پشت بام استفاده می شود. از دیگر قابلیت ها و توانایی های عایق نانو می توان جرم پائین، توان مقاومتی در مواجه با حریق و دوستدار محیط زیست اشاره نمود. نانو عایق ها بدون رنگ هستندو از جمله محصولات نانو می توان ضد آب ها نانو پلیمری را نام برد که قابلیت استفاده برای ضد آب نمودن کاشی و چوب می باشد.
(پیشنهادی)  نکاتی درباره آب بندی استخر سیمانی و عایق رطوبتی مورد استفاده برای آن

عناصر تشکیل دهنده و ضد آب کردن پشت بام

عایق های رطوبتی در چه مواردی استفاده می شود؟؟؟

  • ضد آب نمودن پشت بام، سرویس های بهداشتی، استخر، آشپزخانه و دیگر مکان هایی که در مواجه با آب و رطوبت هستند.
  • آب گریز نمودن سقف های شیروانی و ایرانیتی و پوشش دهی آنها با رنگ های متنوع و مختلف
  • آب گریز نمودن ورق های گالوانیزه و فلزی مانند کولرها
  • ضد آب نمودن سازه های آبی و استخر
  • آب گریز نمودن پاشنه درب های ساخته شده از چوب
  • و…..

معایب استفاده از این عایق ها

  • در صورتی سطح عایقی زمانیکه تازه است و خشک نشده در برابر باران قرار گیرد از بین خواهد رفت.
  • چنانچه در معرض انجماد و یخ زدگی قرار گیرند خاصیت خود را از دست خواهند داد.
  • در صورتی که سطوح یکدست و هموار نباشد هزینه آن افزایش خواهد یافت.

در صورتی که در رابطه با خرید و استفاده از محصولات عایقی به راهنمایی نیاز دارید می توانید با کارشناسان عمران مال به صورت کاملا رایگان مشاوره نمائید. عمران مال ارائه دهنده محصولات با کیفیت و کارشناسانی با تجربه شما را برای انتخای ایده آل و مناسب راهنمائی خواهد نمود.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم و امید است مطالب ارائه شده مفید بوده باشد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را در کادر زیر وارد کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درصورت تمایل شماره تماس خود را وارد نموده تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.