انواع عایق رطوبتی کدامند؟

مزایای استفاده از عایق رطوبتی پیش ساخته

از گذشته تا به امروز حفاظت از منازل در برابر بارندگی و رطوبت یکی از مهم ترین دغدغه های زندگی بشر بوده است، در ابتدا از روش های مختلفی مانند ملات که از ترکیب خاک و کاه و آب درست می شد به عنوان نوعی عایق رطوبتی استفاده می کردند تا این که در همان دوران باستان بشر موفق به کشف قیر شد و با به کارگیری آن توانستند تا حد بسیار زیادی از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری کنند، البته اگر چه هنوز هم در برخی روستاهای ایران از ملات و قیر استفاده می شود، اما رفته رفته به مرور زمان و با پیشرفت علم و تکنولوژی روش ها مختلفی  برای حافظت از ساختمان در برابر رطوبت کشف شد و انواع عایق رطوبتی Types of waterproofing  تولید و به بازار عرضه گردید.

نفوذ نم و رطوبت به دیوارها به خصوص پشت بام خانه موجب فرسوده شدن ساختمان و تحمیل هزینه های اضافی برای مالک ان می شود اما با استفاده از عایق رطوبتی برای بخش های مختلف که احتمال نفوذ آب و رطوبت به داخل آن وجود دارد می توانید به آسانی از ساختمان محافظت کرده و موجب افزایش عمر مفید آن شوید.

در این مقاله قصد داریم انواع عایق رطوبتی را به صورت مفصل مورد بررسی و به شما معرفی کنیم برای کسب اطلاعات در این زمینه با ما همراه باشید:

عایق رطوبتی چیست؟

 

عایق به معنای پوشش دهی است و هدف از عایق کاری ایجاد نوعی محافظ برای بخش های مختلف ساختمان مانند دیوار- کف- پشت بام- لوله ها و… در برابر نفوذ آب است، رطوبت علاوه بر بارندگی می تواند از طریق خاک نیز رسوخ پیدا کند و یا حتی این احتمال نیز وجود دارد که از طریق بدنه- زمین و پی ساختمان جذب شود.

نم و رطوبت اثرات نامطلوبی از قبیل متورم شدن پوشش گچی دیوار و سقف- ترک خوردگی و رشد قارچ و کپک ها از خود برجای می گذارد، و علاوه بر این نفوذ بارندگی در ساختمان یکی از عوامل تاثیر گذار در یخ زدگی آن و تخریب اجزای نماکاری است، هچنین موجب زنگ زدگی فلزات و پوسیدگی چوب های به کار رفته در آن نیز خواهد شد.

 

انواع عایق رطوبتی کدامند؟

 

  • قیر

 

قیر در زمره اولین عایق رطوبتی قرار دارد و در کشورمان ایران نیز دارای اهمیت زیادی می باشدکه علاوه بر این که برای ممانعت از نفوذ رطوبت در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد برای موارد دیگری از قبیل راه سازی و ساخت جاده های آسفالتی کاربرد دارد، برای این که بهتر با این نوع عایق رطوبتی بیشتر آشنا شوید در ادامه به بررسی خواص آن می پردازیم

قیر نوعی فراورده طبیعی است که در نفت خام وجود دارد و دارای رنگ مشکی براقی است و از مهم ترین ویژگی های آن می توان رسوخ ناپذیر بودن در برابر آب و چسبندگی اشاره کرد.

(پیشنهادی)  افزایش طول عمر و دوام مصالح در ساختمان ها با آببندی درست و اصولی

همچنین قیر این عایق رطوبتی کهن در برابر شرایط مختلف آب و هوایی مانند گرما- سرما- یخ زدگی و… از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است، که می توان حالت اولیه ان را که به صورت سخت است از طریق حرارت تغییر شکل داد و در اثر کاهش دما مجددا به حالت اولیه خود بر گرداند.

عایق رطوبتی قیر عمر طولانی دارد و قادر است خواص بی نظیر خود را برای مدت طولانی حفظ کند.

 

  • عایق قیر و گونی

 

یکی از متداول ترین انواع عایق های رطوبتی که امروزه نیز کماکان در اغلب شهرهای ایران از ان استفاده می شود قیر و گونی است، این عایق از دو لایه قیر که در مابین آن یک لایه گونی قرار می گیرد تشکیل می شود، البته در برخی مکان ها ممکن است تعداد این لایه ها افزایش پیدا کند.

براساس آیین نامه مقررات ملی که برای این نوع عایق تنظیم شده است گونی که در این نوع عایق  رطوبتی استفاده می شود باید سالم- ریزبافت- و بدون هر گونه چروک و آلودگی و وزن ایده آل تعیین شده آن در هر متر مربع حدود ۳۸۰ گرم باشد.

قیر بعد از استفاده ممکن است تحت تاثیر عوامل جوی قرار گیرد از این رو بهتر است این عایق رطوبتی را مناسب با آب و هوای منطقه ای که هستید تهیه کنید. به عنوان مثال قیری که در حرارت های با درجه کم و یا نرمال روان می شود نمی تواند گزینه مناسبی برای مناطق خشک و گرمسیری باشد و یا قیری که در دمای زیر صفر ترک بر می دارد برای مناطق سردسیری مناسب نیست.

 

  • قطران

 

یگی دیگر از انواع عایق رطوبتی قطران است که از طریق گازی که با کمک گرما از زغال سنگ خارج می کنند تولید می شود، دمای گاز برخاسته از زغال سنگ را در آزمایشگاه تا حدی کاهش می دهند که عرق کرده و به صورت قطره قطره چکانده شود، که در اثر این فرایند ماده ای به دست می آید که به آن قطران می گویند، قطران نیز مانند قیر از خاصیت چسبندگی برخوردار است و به عنوان نوعی عایق رطوبتی مرغوب مورد استفاده قرار می گیرد.

 

  • عایق های رطوبتی پیش ساخته

 

این نوع عایق رطوبتی بیش از ده سال است که در ایران استفاده می شود و به دلیل رضایت بالا بسیار رواج پیدا کرده است، بهترین و متداولترین نوع عایق های پیش ساخته نمد پشم شیشه است.

 

انواع عایق رطوبتی

مواد تشکیل دهنده این نوع عایق به قرار ذیل است

 

  • قیر صنعتی

 

  • اتکنیک پلی پروپلین که جزو مواد پلیمری است

 

  • لایه پلی استر

 

  • لایه تیشوی

 

  • پودر تالک و یا پودر مس

 

  • فیلم پلی اتیلن

 

امروزه اغلب عایق پیش ساخته را در زمان تولید با روکش های آلومینیومی پوشش می دهند که موجب می شود علاوه بر عدم نفوذ رطوبت نور و حرارت را به مدت ۸۵ درصد منعکس کند.

(پیشنهادی)  درباره عایق کاری استخر با فایبرگلاس چه می دانید؟؟؟

 

براساس استاندارد تعیین شده در ایران این نوع عایق رطوبتی به دو سته تقسیم می شود

 

  • عایق پی که مخصوص پی ساختمان می باشد.

 

  • عایق بام  که این نوع عایق مخصوص بام- نمای خارجی- سرویس بهداشتی و حمام- استخر و… ساخته می شود.

 

از انجا که این عایق روطوبتی در ایران بسیار مورد استفاده قرار می گیرد لذا لازم است که با مهم ترین خواص آن آشنا شوید

 

  • ضخامت آن ها مابین ۲ الی ۶ میلیمتر است.

 

  • مقاومت کششی طولی و عرضی آن به ترتیب برابر ۵۰ الی ۶۰ و ۳۰ الی ۳۵ کیلوگرم بر ۵۰ سلانتی متر می باشد.

 

  • قابلیت جذب رطوبت و کاهش وزن آن ۱ درصد است.پ

 

مزایای استفاده ازعایق  پیش ساخته

 

  • این عایق دارای وزن سبکی می باشد و همچنین قابلیت انعطاف پذیری کامل نیز دارد

 

  • در برابر شرایط مختلف آب و هوایی از مقاومت بالایی برخوردار است و تحمل کاهش دما تا ۴۰ درجه سانتیگراد زیر صفر را دارد.

 

  • دچار ترک خوردگی و یا پوسیدگی نمی شود

 

  • از انجا که یکی از لایه های این نوع عایق رطوبتی پلی استر است لذا در برابر فشارهایی که بر اثر انقباض و انبساط ساختمان به آن وارد می شود مقاوم می باشد.

 

  • از تاب کششی بسیار بالایی برخوردار است.

 

  • در برابر دمای بسیار بالا و یا حرارت پایداری ابعاد خود را حفظ می کند.

 

  • عایق رطوبتی پشم شیشه

 

پشم شیشه یکی از انواع عایق رطوبتی در ساختمان است که در زمره شکل پذیرترین مصالح نیز می باشد و علاوه بر این که مانع از نفوذ آب و یا رطوبت می شود نوعی عایق حرارتی نیز به شمار می آید.

 

  • تیشو

 

از دیگر انواع عایق رطوبتی که از الیاف شیشه تولید می شود تیشو نام دارد، این الیاف در زمان تولید در فاصله های از قبل تعیین شده و کاملا هماهنگ و یکنواخت در کنار یکدیگر قرار می گیرند، از ویژگی ها بارز این عایق رطوبتی می توان به مقاومت بالای آن در برابر فرسایش و حرارت اشاره کرد که در اغلب موارد در زمان ساخت آن از رزین تقویت کننده فنولیک استفاده می شود، برخی از ویژگی های بارز عایق تیشو به قرار ذیل است

 

  • شکل و رنگ این عایق رطوبتی کاملا یک دست بوده و در لبه های آن هیچگونه تیزی و یا چروک وجود ندارد.

 

  • بر روی سطح آن هیچ اثری از خرده شیشه مشاهده نمی شود.

 

  • رول تیشو کاملا عاری از هرگونه رطوبت بوده و در زمان استفاده هیچ اثری از چسبندگی در آن وجود ندارد.

 

  • پرایمرها

 

پرایمرها از انواع قیر- رزین ها و سایر افزودنی ها و حلال ها تولید می شود که به صورت مایع می باشند و در زمان استفاده بایستی از قلم رنگ- اسپری و یا غلتک، آن را بر روی سطح مورد نظرتان بپاشید و از این طریق عایق رطوبتی که خاصیت ضد زنگ نیز دارد ایجاد می شود.

(پیشنهادی)  نکاتی درباره واترپروف و آب بندی نمای ساختمان وبه کارگیری عایق رطوبتی

از این نوع عایق رطوبتی برای انواع سطوح مختلف از قبیل بتنی- اسکلت ساختمان- تیرهای چوبی- لوله ها و اتصالات و … استفاده می شود، همچنین لازم است که بدانید از پرایمرها برای پوشش دهی بخش زیرین عایق های رطوبتی پیش ساخته برای ایجاد چسبندگی استفاده می شود.

 

  • ماستیک ها و درزبندها

 

ماستیک ها و درزیندها نیز از انواع عایق های رطوبتی به شمار می آیند و همانگونه که از نامش نیز پیدا است از ان ها برای پر کردن درزها و ترک ها- استفاده می شود که بر روی انواع سطوح از قبیل بتن- فلز- چوب و آسفالت و… کاربرد دارند. مواد تشکیل دهنده این نوع عایق شامل  انواع حلال ها- رزین ها- پلیمرها- قیرها و… می شود که در هر دو حالت سرد و گرم مورد استفاده قرار می گیرند، از مهم ترین ویژگی های بارز ان ها می توان عدم جذب رطوبت-  انعطاف بالا- مقاومت در برابر انواع شرایط محیطی و مواد شیمیایی را نام برد علاوه بر موراد فوق الذکر از انجا که این نوع عایق رطوبتی پس از خشک شدن حالت پلاستیکی دارد لذا هر گونه فشار- ضربه و یا تغییرات دما نمی تواند در آن تاثیر داشته باشد.

 

  • سیلرها

 

سیلرها در حقیقت جزو خانواده رنگ ها به شمار می آیند و کاربرد اصلی ان پر کردن درزها و منافذ قبل از رنگ نهایی می باشد که موجب مستحکم شدن رنگ می شود، و از ان جا که از خاصیت ضد رطوبتی فوق العاده ای برخوردار است لذا آن را در دسته انواع عایق رطوبتی نیز قرار می دهند سیلر ها در گروه رنگ های شفاف قرار دارند و در نهایت بعد از خشک شدن رنگ نهایی آن مات است.

 

  • عایق های رطوبتی پلیمری

 

این نوع عایق به دو صورت قابل استفاده می باشد که به صورت ورقه ای برای عایق کاری سطوح مختلف ساختمان استفاده می شود و هم این که می تواند برای عایق نمودن اتصالات نیز به کار رود، مواد پلیمری علاوه بر خواص عایق رطوبتی دارای خاصیت عایق حرارتی نیز می باشند که در انواع مختلفی در بازار موجود می باشد، که از جمله متداولترین انواع عایق رطوبتی پلیمری می توان عایق های بوتیلی- اکریلیک- پلی یورتان- سیلیکون- پلی استر نبافته-عایق های ابری- اپوکسی و… را نام برد.

 

 

این دسته از عایق ها به صورت دو جزئی بوده و بر پایه سیمان تولید می شوند و برای ساخت آن ها از پودر مخلوط با آب استفاده می شود که بر روی انواع سطح آجری- بتنی و… مورد استفاده قرار می گیرند، این نوع عایق به دلیل برخورداری از خاصیت الاستیکی، هر گونه فشار و ضربه و شرایط جوی بر روی آن تاثیر نداشته و ترک خوردگی و یا شکستگی در سطح آن بعد از اجرا ایجاد نمی شود، همچنین از انجا که این عایق رطوبتی بر پایه سیمان تولید و ساخته می شود لذا عاری از هرگونه مواد سمی می باشند و می توان از آن ها برای بخش داخلی مخازن آب نیز استفاده کرد.

(پیشنهادی)  انواع عایق رطوبتی دیوار و نکات مهم در رابطه با اجرای آن ها

 

مزایای استفاده از عایق رطوبتی پیش ساخته

انواع عایق های رطوبتی نوین

 

امروزه با توجه به توسعه و گسترش کارخانه ها در تولید عایق های رطوبتی، این محصول با نام های مختلفی که هر کدام از ویژگی های منحصر به فردی برخوردارند وارد بازار می شود که در ادامه به برخی از شناخته ترین آن ها اشاره می کنیم

 

  • ایزوشنگل عایقی با استحکام بالا که برای ساخت ان از قیر اصلاح شده و پلیمرهای با کیفیت استفاده می شود که برای تقویتشان نیز معمولا از تیشو و برخی از کارخانه های سازنده از لایه پلی استر استفاده می کنند، این نوع عایق رطوبتی برای پوشش دهی سقف های شیب داری که زاویه آن ها بیش ۱۵ درجه است کاربرد دارد.

از مزایای بارز و در خور توجه ایزوشنگل می توان نصب راحت- دوام و ماندگاری طولانی- تنوع پذیری در طرح و رنگ و همچنین ظاهر زیبای آن را نام برد.

 

  • ایزوفلکس یکی از انواع عایق رطوبتی نوین که فرایند اجرای آن به صورت سرد و مایع می باشد ایزوفلکس نام دارد، که مزایای آن شامل پوشش دهی یکنواخت و بدون ترک خوردگی- مقاومت بالا در برابر اشعه ماورا بنفش- سبکی- قابل اجرا برای انواع سطوح مختلف غیر هندسی و برخورداری از خاصیت عایق حرارتی می شود.

 

  • نماسیل برای ساخت این نوع عایق رطوبتی از انواع رزین ها و پوشش دهنده های با ثبات بالا استفاده می شود که بعد از فرایند اجرا، علاوه بر این که از سطح زیرین خود در برابر رطوبت محافظت می کند مانع از شوره زدن سطح نیز می شود، از این محصول برای هر دو بخش داخلی و خارجی ساختمان از قبیل سقف های شیبلدار- استخر و هر نوع سطحی با هر جنسی می توان استفاده کرد و در انواع رنگ های مختلف نیز در بازار موجود می باشد.

 

  • واترسیل نوعی دیگر از عایق های رطوبتی نوین است که به عنوان پوشش محافظتی بر روی سطوح مختلف مانند سرامیک- کاشی- بتن و مخازن فلزی قابل اجرا می باشد.

 

انواع عایق رطوبتی براساس روش اجرا

 

عایق های رطوبتی به دو روش قابل اجرا هستند

 

  • روش گرم

 

که برای این منظور می توان روش اجرای عایق های رطوبتی ایزوگام و قیر گونی را مثال زد در این روش جهت ایجاد چسبندگی میان عایق و لایه زیرین آن از شعله استفاده می شود.

 

  • روش سرد

 

برای اجرای روش سرد از قلم مو و یا غلطک های رنگرزی استفاده می شود که برای این منظور می توان دو نوع عایق MCI  و RCI را مثال زد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را در کادر زیر وارد کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درصورت تمایل شماره تماس خود را وارد نموده تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.