ترموود محصولی کاربردی با مزایای بی شمار

مزایای ترموود

مزایای ترموود Benefits of Thermowood مطلب مهم دیگری است که در این مقاله به بحث درباره آن خواهیم پرداخت. در واقع فرایند ترموود نمودن چوب راهکاری بسیار عالی برای از بین بردن نقاط ضعف و نواقص موجود در چوب است. چوب از جمله عناصری است که به صورت طبیعی و زیاد در دسترس می باشد ودر جریان کاوش های تاریخی و حفاری های انجام شده مشخص شده است انسانها از همان زمان های قدیم از چوب برای ساخت لوازم و وسایل خانه، تجهیزات کار و همچنین پوشش سرپناه های خود استفاده می کردند. با گذشت زمان استفاده از چوب توسعه یافت و در زمینه های متنوع و گوناگون از آن بهره گرفته شد مانند ساخت میز و نیمکت، تولید ابزار کشاورزی، قایق سازی و …

به مرور زمان و در پی استفاده از چوب معضلات این محصول نمایان شد. از جمله این نقاط ضعف می توان مشکلات ایجاد شده در نتیجه نم و رطوبت، حمله موریانه ها و نفوذ حشرات، تولید کپک و قارچ در چوب، خطر آتش سوزی، وزن زیاد سازه های چوبی، سست بودن اتصالات و …. را نام برد.

ساختمان چوب و عناصر تشکیل دهنده آن

 

پوست درخت – این گزینه وظیفه محافظت از تنه و شاخه ها را عهده دار است و به دو لایه داخلی و زنده و لایه بیرونی و مرده تقسیم می شود.

 

چوب –  قسمت بسیار زیادی از حجم یک درخت را چوب تشکیل می دهد. قسمت اعظم تولید الوارهای چوبی از تنه درختان می باشد.

 

مغز – این بخش که دارای بافت نرم است و به عنوان هسته در تنه و شاخه ها قرار دارد.

 

دایره های سالیانه – این دایره ها در زمان برش عرضی تنه قابل دیده شدن است و نماد تعداد سالهای عمر درخت می باشد.

(پیشنهادی)  چوب ترموود چیست ؟ و چگونه به کار گرفته می شود؟

در نتیجه توسعه و پیشرفت جوامع بشری، پیشرفت در زمینه چوب به یک نیاز تبدیل شده است. ترموود یا همان چوب فراوری شده در واقع نمونه بارز پیشرفت در صنعت چوب می باشد. این محصول دارای قابلیت ها و توانایی هایی است که افراد را مشتاق به استفاده از آن می نماید. مزایای ترموود را می توان در سه گروه تقسیم بندی کرد. مزایای ترموود که در نتیجه حرارت به دست می آید. مزایای ترموود که نتیجه کاهش رطوبت چوب می باشد و مزایای ترموود که در راستای شستشو و پاکیزگی، محافظت و نگهداری و همچنین مزایای پائین آمدن درصد پوسیدگی و نابودی حشرات و قارچ های درون چوب می باشد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا این مطالب را به صورت جداگانه شرح دهیم.

خاصیت حرارت دهی به چوب در راستای تولید ترموود

 

برخی از مزایای ترموود در نتیجه حرارت دهی به آن به دست می آید. پروسه ترموود نمودن علاوه بر افزایش دوام و ماندگاری، قابلیت های دیگر چوب را نیز متحول نموده و آنها را ارتقا می دهد و این دگرگونی در قابلیت های چوب سبب زیبایی منحصر به فرد آن می شود. این قابلیت ها ترموود را به متریالی عالی با استفاده فراوان در صنعت ساخت و ساز تبدیل نموده است. تیمار حرارتی چوب مانند پخت نان می باشد، در واقع پروسه ترموود چوب در کوره ای مخصوص انجام می گردد. زمانی که چوب در این کوره قرار داده می شود سنسورهای طراحی شده ای اطلاعات لحظه به لحظه ی کوره و چوب را به سیستم های مورد نظر که تحت کنترل متخصصان این عملیات است ارسال می نماید. در راستای تولید محصولی با بیشترین وبهترین کیفیت عملیات حرارت دهی چوب را بر اساس معیارها و دستورات معینی انجام می دهند که این استانداردها نتیجه ۱۵ سال تلاش و همت متخصصان این حرفه می باشد. البته لازم به ذکر است که کشور فنلاند در این زمینه صاحب سبک و تخصص می باشد ترموود اصل فنلاندی محصولی بی مانند است.  تمامی صاحب نظران و متخصصان این فرآیند از یک اصل مهم تبعیت می کنند: افزایش درجه حرارت چوب در مدت زمان ۴۸ ساعت تا ۲۱۵ درجه سانتیگراد و کاهش رطوبت تعادلی آن در مرحله اول و گام بعدی آغاز پروسه خنک نمودن ترموود می باشد. در این عملیات از هیچ گونه مواد یا فراورده شیمیایی استفاده نمی شود و فقط از دو عنصر گرما و بخار آب بهره گرفته می شود.

(پیشنهادی)  انواع متفاوت ترموود و استفاده های متنوع از آن در باغ ها و ویلاها

از بین رفتن حشرات و درصد پوسیدگی بسیار پائین در نتیجه ترموود

 

درجه حرارت بالایی که در فرایند ترموود نمودن از آن استفاده می شود، چوب را از وجود هر نوع حشره و جانور، قارچ و کپک پاک می نماید. یکی دیگر از مزایای ترموود مقاوم بودن این فراورده در مواجه با حمله جانوران موذی، ریزارگانیسم ها، قارچ و کپک و دیگر عوامل تخریب کننده می باشد. چوب فراوری شده در مواجه با تغییرات دمایی، نم و رطوبت توان پایداری بالایی دارد و واکنشی از خود نشان نمی دهد وهمین دلیلی برای به کارگیری این فراورده در نمای بیرونی بناها، دکینگ، استخرها و سونا و… می باشد. ترموود در نتیجه حرارتی که به آن داده شده است در مقایسه با چوب معمولی توان جذب رطوبتی آن بسیار ناچیز است و همین علتی برای نبود کپک و قارچ در این محصول می باشد. از دیگر مزایای ترموود می توان به توان مقاوتی این فراورده در مواجه با گرما اشاره نمود.

ترموود چوبی مقاوم در برابر شرایط محیطی

 

در فرایند ترموود نمودن چوب میزان رطوبت موجود در ساختار آن را به حدود ۴ تا ۶ درصد کاهش می دهند، که این عاملی برای مقاومت چوب در مواجه با تعییرات دمایی مانند سرمای بیش از حد و گرمای زیاد و همچنین شرایط متفاوت جوی می باشد. همانگونه که گفتیم تعادل رطوبتی یکی دیگر از مزایای ترموود نمودن چوب می باشد که در نتیجه آن جذب رطوبت، تبادل دمایی این محصول با محیط اطراف به حداقل می رسد. در نتیجه تمامی آنچه که بیان نمودیم ترموود محصولی با ثبات ابعادی می باشد یعنی شما در نوع مرغوب آن شاهد هیچ گونه تغییر اندازه و باد کردن نخواهید بود و مورد دیگری که با عنوان مزایای ترموود از آن نام برده می شودعایق حرارتی بودن این چوب می باشد.

(پیشنهادی)  کیفیت، کارایی و اصالت با ترموود لوناوود فنلاند

 

ترموود چوبی مقاوم در برابر شرایط محیطی

ترموود محصولی سبک

 

این چوب فراوری شده وزن بسیار کمی دارد و جابه جایی ها و انتقال آن به راحتی انجام می شود. همچنین فرایند تمیز کاری و نظافت آن به راحتی انجام می شود.

 

نبود هیچ گونه فرمول و ماده شیمیایی در تولید از مزایای ترموود

 

در عملیات ترموود نمودن چوب از افزودنی های شیمیایی استفاده نمی شود. در جریان این فرایند بخش قابل توجهی از صمغ و رزین موجود در بافت چوب از آن بیرون آمده و تنها درصد بسیار ناچیزی در ساختار چوب باقی می ماند که آن هم به شکل بلور با بافتی خالص و یک دست می باشد و هیچ نوع ضرری ندارد. بنابراین به قطعیت می توان گفت محصولات ترموود علاوه بر زیبایی منحصر به فردشان هیچ گونه خطر و مشکلی برای طبیعت و سلامت انسانها ندارند بلکه محصولاتی قابل بازیافت هستند.

عایق حرارتی یکی دیگر از مزایای ترموود

 

همانگونه که می دانیم در فرایند ترموود نمودن چوب از بخار آب بهره گرفته می شود. در نتیجه استفاده از بخار آب قابلیت های شیمیایی موجود در بافت چوب تغییرات مهم و اساسی را تجربه می نمایند. در نتیجه این تغییرات شکل ظاهری چوب به ویژه رنگ آن دستخوش تغییر می شود. در پروسه ترموود نمودن رطوبت و نم موجود در ساختار چوب از بین رفته و درصد بسیار کمی از آن باقی می ماند که این میزان رطوبت به صورت کاملا یکنواخت در همه جای چوب پخش می شود و این خود دلیلی بر عایق بودن این فراورده در برابر سرما و گرما می باشد.

(پیشنهادی)  ترموود چیست ؟

 

عایق حرارتی یکی دیگر از مزایای ترموود

مزایای ترموود  و سهولت در نصب و نیاز کمتر به افراد متخصص

 

چنانچه گفته شودبرای نصب و اتصال ترموود به نیروی متخصص و ماهر نیازی نیست این واقعا اغراق است، چون در هر رشته و زمینه ای برای به پایان رساندن درست و اصولی عملیات به وجود افراد ماهر و متخصص نیاز است. یکی دیگر از مزایای ترموود سهولت در نصب و اجرا می باشد.

الوارهای درختان کاج و زبان گنجشک از مرغوب ترین و پراستفاده ترین چوب ها برای تولید ترموود می باشند. چوب اصلاح شده درخت زبان گنجشک به رنگ شکلاتی تیره می باشد و در مورد کاج رنگ آن به عسلی نزدیک است. چنانچه در پروسه تولید از عناصرو مواد محافظتی لازم بهره گرفته نشود چوب حرارت دیده زمانیکه در فضاهای بیرونی استفاده می شود و در معرض نور خورشیدمی باشد رنگ آن تغییر خواهد یافت و رنگ آن به سمت نقره ای خاکستری خواهد رفت.

امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد و در پایان از همراهی شما سروران گرامی سپاسگزاریم.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را در کادر زیر وارد کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درصورت تمایل شماره تماس خود را وارد نموده تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.