, ,

چسب واترپروف بتن و نقش آن به عنوان عایق رطوبتی

چسب واترپروف بتن که به عنوان عایق رطوبتی استفاده می شود، در دو مدل در دسترس است؛ این ماده شامل ترکیبی از پیوندهای پلیمری اپوکسی و چسب های مبتنی بر پلی استر می باشد که برای برطرف کردن بسیاری از نیازهای ساختمانی و آب بندی سطوح سیمانی تولید می شود.

چسب واترپروف بتن چه کاربردهایی دارد؟

انواع چسب بتن

اگر از این ماده در ملات های سیمانی استفاده شود، استحکام و طول عمر آن ها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و برای ساخت و سازهایی مانند باند فرودگاه، پارکینگ و… یک گزینه بسیار مناسب است. استفاده از این عایق رطوبتی کار بسیار ساده ای است و در مدل های مختلف بسته بندی می شود. چسب واترپروف بتن در سه نوع روکشی، چسب مخصوص اتصال و چسب ترکیب شونده با ملات در بازار موجود است.

چسب های اپوکسی در برابر رطوبت هیچ حساسیتی از خود نشان نمی دهند. علاوه براین، استحکام فوق العاده ای دارند و می توانند سطوح سیمانی را تا سال های سال مقاوم نگه دارند. برخی از این سیستم ها بر پایه اکریلیک و بدون استایرن هستند که برای بالا بردن مقاومت بتن در برابر ترک خوردگی استفاده می شوند.

چسب هایی که برای اتصال بتن به سازه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند، در برابر فشار مقاومت بالایی دارند و می توان به منظور اتصال بتن عمل آوری شده به ملات تازه یا سخت شده از آن ها استفاده کرد. همچنین می توان برای پیوند زدن فلزات و سایر مواد به سطوح سیمانی سخت شده نیز از آن ها کمک گرفت.

(پیشنهادی)  نانو مایع ترمیم کننده

چگونه می توان از چسب واتپروف بتن استفاده کرد؟

روش استفاده از چسب واترپروف بتن در ملات سیمان

برای این کار معمولا به میزان حدودا ۱۵ درصد از وزن سیمان از چسب واترپروف بتن استفاده می کنند. برای آماده سازی ملات ابتدا سیمان و پودر سنگ یا ماسه سنگ را با آب ترکیب کرده و چسب رقیق شده را به آن اضافه کنید. این مخلوط باید تا حداکثر ۳ ساعت بعد از آماده سازی استفاده شود و آن را تا زمان گیرش نهایی در برابر رطوبت، باد و آفتاب شدید محافظت نمایید.

مزایای استفاده از چسب واترپروف بتن به عنوان عایق رطوبتی

  • قابل استفاده در پیاده روها و سطوحی که در خطر یخ زدگی هستند.
  • برای آب بندی پارتیشن هایی مانند پارکینگ یا ورودی گاراژها که فشار زیادی به آن ها وارد می شود مناسب است.
  • بافت بتن را در برابر نفوذ مایعات مقاوم می کند.
  • این ماده در صورت تماس با رطوبت هیچگونه آسیبی نمی بیند و می توان آن را برای یکپارچه کردن ملات یا پر کردن ترک ها به کار گرفت.
  • با سطوح آهکی و سیمانی سازگار است.
  • در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاومت می کند.
  • برای مقاوم کردن سازه هایی که در مجاورت آب دریا هستند مفید خواهد بود.

چسب آب بندی اپوکسی

ساختارهای مبتنی بر اپوکسی خواص مکانیکی زیادی دارند و یک باند محکم برای محافظت از بتن و بسترهای مختلف دیگر را فراهم می کنند. اپوکسی در برابر رطوبت مقاوم است و می توان آن را با استفاده از ماله و برس استفاده کرد یا اینکه از طریق تجهیزات مخصوص روی سطح تزریق یا پمپاژ نمود.

(پیشنهادی)  انواع عایق رطوبتی سرد اجرا و بررسی ویژگی های آن ها

چسب اپوکسی همچنین قابلیت چسباندن بتن به ملات تازه یا ملات سخت شده را نیز دارد و به راحتی می توان آن را استفاده کرد. برای این کار کافی است نقطه مورد نظر را از هر گونه چربی و زباله پاک کرده و پس از ترکیب کردن مواد آن، ترکیب به دست آمده را با استفاده از غلتک روی سطح اعمال کنید. حال می توانید اتصالات مورد نظر را انجام دهید.

چند نوع چسب واترپروف بتن وجود دارد؟

چسب واترپروف بتن حاوی ذرات نانو

یک عایق رطوبتی حاوی نانو قابلیت استفاده در انواع ترکیبات سیمانی و گچی را دارد و ظاهر ملات را کدر یا بد رنگ نمی کند. استفاده از مواد نانو در مواد آب بندی واترپروف کننده موجب بالا رفتن مقاومت و استحکام آن خواهد شد و بتن را در برابر نفوذ رطوبت مقاوم می کند.

نکات مهم در رابطه با استفاده از چسب واترپروف بتن

  • همیشه سیمان پرتلند یا کامپوزیت (از کلاس مقاومت (۳۲.۵ MPa) ) را انتخاب کنید. سیمان باید دارای مارک CE باشد.
  • اگر در ملات از آهک استفاده شده است، ترجیحا باید آهک هوایی خرد شده یا آهک هیدرولیک باشد.
  • از چسب واترپروف بتن باید در ترکیباتی استفاده شود که شن و ماسه های آن اندازه ای بین ۱ تا ۴ میلی متر داشته باشند.
  • استفاده از ماسه های دریایی به دلیل دارا بودن کلریدها توصیه نمی شود.
  • در مخلوط به مقدار مناسب از آب تمیز و قابل شرب استفاده کنید.
  • گاهی اوقات از چسب بتن در ملات های سطوح زیرین سرامیک ها (که به آن ملات تکیه گاه گفته می شود) استفاده می کنند که در این گونه مواقع مخلوط صرفا برای نگه داشتن کاشی ها استفاده می شود و نباید از آن به عنوان اتصال دهنده نهایی استفاده کرد.
  • این ماده یک عایق رطوبتی شیمیایی است نه مکانیکی؛ زیرا در ترکیب آن از مواد افزودنی (رزین های پلیمری) استفاده شده است.
(پیشنهادی)  واترپروف نما

در مورد چسب پودری بیشتر بدانید.